Promoting reading 1
Burås Storø, Ole Ivar (2008). Evalueringsrapport
Idrett og Lesing 2006–2008. Foreningen !les 2008. Cassel West, Caroline & Knochenhauer, Ann-Charlotte (2006). Läsningens goda kretslopp: en studie av hemmets, skolans och skolbibliotekets betydelse för barns läsning. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Clark, Christina (2008). Britain’s Next Top Model. The impact of role models on literacy. London: National Literacy Trust. Clark, Christina & Burke, David (2012). Boys’ Reading Commission. A review of existing research to underpin the Commission. London: National Literacy Trust. Clark, Christina; Osborne, Sarah & Dugdale, George. (2009). Reaching Out with Role Models. Role models and young people’s reading. London: National Literacy Trust. Clark, Christina; Torsi, Stephen & strong, Julia (2005). Young People and Reading: A School Study Conducted by the National Literacy Trust for the Reading Champions Initiative. London: National Literacy Trust. Ellis, Sue & Coddington, Cassandra S. (2013). Reading Engagement Research: Issues and Challenges. Included in Hall, Kathy; Cremin, Teresa; Comber, Barbara & Moll, Luis C. (ed.) International handbook of research on children’s literacy, learning and culture. Hoboken: Wiley. Eriksson, Kent, Nordlinder, Eva och Schultz, Eivor (2014). Projektet läsbryggan – ett samarbete mellan bibliotek och ABF i Västernorrland. Included in: Årsbok om folkbildning. Forskning & utveckling 2013. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning. Föreningen Kulturstorm (2011). Men läs då!: Tre år av läsfrämjande i Västerbotten. Umeå: Föreningen Kulturstorm. Helvig, Monica (2007). “Før hatet jeg å lese – nå elsker jeg å lese!”: En evaluering av pilotprosjektet 2Idrett og lesing”. Foreningen !les 2007. Klaesson, Gunnar (2011). Läs för mig pappa! En handledning. Stockholm: En bok för alla. Kohkoinen, Anette (2008). I rörelse. Projektet som förenar läsning och idrott i Västerbotten 2005–2007. Final Report. Kåreland, Lena (2009). Estetik och livskunskap i skolans litteraturläsning. Included in: Nilsson, Sconce Kersti & Pettersson, Torsten (ed). Litteratur som livskunskap – tvärvetenskapliga perspektiv på personlighetsutvecklande läsning. Borås: Borås University. Larsson, Emma (2009). En godnattsaga för demokratin? En undersökning av ett läsfrämjande projekt i facklig regi. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Litteraturutredningen (Enquiry into literature) (2012). Läsandets kultur: slutbetänkande (The Culture of Reading: Final Report) Swedish Government Official Reports SOU 2012:65. Stockholm: Fritzes. Lundgren, Torbjörn & Kallenberg, Lena (2013). Läsandet bär demokratin: Om folkrörelsernas läsfrämjande erfarenheter och arbetsformer. En rapport från Arbetsgruppen för ett läslyft i Sverige. Lynch, Jacqueline (2002). Parents’ self-efficacy beliefs, parents’ gender, children’s reader selfperceptions, reading achievement and gender. Journal of Research in Reading. 25, 54–67. Mac an Ghaill, Máirtín (1994). The making of men: masculinities, sexualities and schooling. Buckingham: Open Univ. Press. McKoy Lowery, Ruth; Sabis-Burns, Donna & Anderson-Brown, Shawn (2008). Book Buddies: Kindergartners and Fifth Graders Explore Books Together. Dimensions of Early Childhood. 36: 3. McKenna, Michael C. (2001). Development of Reading Attitudes. Included in: Verhoeven, Ludo & Snow, Catherine E. Literacy and Motivation. Reading Engagement in Individuals and Groups. New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc. Molloy, Gunilla (2007). När pojkar läser och skriver. Lund: Studentlitteratur. Swedish Agency for Cultural Policy Analysis (2014). Bland förebilder och föreställningar: jämställdhetsarbete på kulturområdet. Stockholm: Swedish Agency for Cultural Policy Analysis. 60