Promoting reading 1
mulans. Slutrapport från projektet Läskonster. Up
psala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Hedenström, Solveig & Lundgren, Lena (ed.) (2011). Litteraturhus: rum för läskonster. Slutrapport 2 från projektet Läskonster. Uppsala: Länsbibliotek Gävleborg Uppsala. Helgesson, Annika (2006). Service för funktionshindrade: En undersökning av Boken kommer-verksamhetens serviceutbud och några användares upplevelser av servicekvalitet. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Herder, Mats (1986). Arbetsplatsbibliotek i Sverige: studier av en uppsökande folkbiblioteksverksamhet och dess framväxt. Dissertation: Uppsala Univ. Jones, Troy & Brown, Carol (2011). Reading Engagement: A Comparison Between Ebooks and Traditional Print Books in an Elementary Classroom. International Journal of Instruction. Vol.4, No.2. Lundgren, Lena (2007). Rum för barn – möjligheternas bibliotek. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Conference paper. Lundh, Anna Hampson (2013). Talande böcker och läsande barn: barn berättar om talboksanvändning. Johanneshov: Swedish Agency for Accessible Media (MTM). Lysebäck, Anna & Norrström, Lise-Lotte (2000). Bokbussen – från dåtid till nutid: en studie om bokbussens utveckling i Sverige. Borås: Borås University, Swedish School of Library and Information Science. Masters thesis. Nygren, Gustav (2013). Ombud i läsningens tjänst. Rapport år 1: september 2012–juni 2013. Regionbibliotek Stockholm. Nygren, Gustav (2014). Ombud i läsningens tjänst: folkbildning och folkbibliotek i samarbete. Included in: Årsbok om folkbildning. Forskning & utveckling 2013. Stockholm: Föreningen för folkbildningsforskning. Picton, Irene (2014). The Impact of ebooks on the Reading Motivation and Reading Skills of Children and Young People: A rapid literature review. London: National Literacy Trust. Rasmussen, Casper Hvengaard & Jochumsen, Henrik (2010). Från läsesal till levande bibliotek – barn, ungdomar och biblioteksrummet. Included in: Rydsjö, Kerstin; Hultgren, Frances & Limberg, Louise (ed.). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld (The child, the place, the time: theory and research on the context of the children’s library). Stockholm: Regional Library Stockholm. Rydsjö, Kerstin & Elf, AnnaCarin (2007). Studier av barn- och ungdomsbibliotek: en kunskapsöversikt (Studies of children’s and young people’s libraries: a knowledge review). Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Rydsjö, Kerstin; Hultgren, Frances & Limberg, Louise (ed.) (2010). Barnet, platsen, tiden: teorier och forskning i barnbibliotekets omvärld (The child, the place, the time: theory and research on the context of the children’s library). Stockholm: Regionbibliotek Stockholm. Samuelsson, Linn (2007). Rum för barn. Biblioteket som bytte skepnad. Uppsala: ALM Department (archives, libraries and museums). Masters thesis. Stringer, Ian (2010). Mobile library guidelines. IFLA professional reports no. 123. Svensk biblioteksförening (2003). På barns och ungdomars villkor: Svensk Biblioteksförenings rekommendationer för folkbibliotekens barn- och ungdomsverksamhet. Stockholm: Swedish Library Association. Swedish Library Association (2011). Olika syn på saken: folkbiblioteket bland användare, icke-användare och personal. Stockholm: Swedish Library Association. Torvaldsdotter, Helene (2003). Projekt Läslust i Värmland 2001–2003. Slutrapport. Länsbibliotek Värmland. Van Riel, Rachel (2012). Making space for reading: designing library spaces for children in public and school libraries. Included in: Rankin, Carolynn & Brock, Avril (ed.). Library Services for Children and Young People: Challenges and Opportunities in the Digital Age. Preeminent Academic Facets. 98