STT 1
10 STT Onsdag 18 december 2019 Fartkameror på gån
g i Sexdrega ”En jättebra början, men mer behöver göras” År 2012 gjorde Sexdregabon Lars Engström en namninsamling för att få fartkameror uppsatta vid väg 154 utanför byn. Nu, snart åtta år senare, är hans önskan på väg att bli verklighet. – Det är en jättebra början, men mer skulle behöva göras för att vägen ska bli säker, säger han. SEXDREGA Lars Engström anser att många håller alltför hög hastighet på 70-sträckan förbi hållplatsen, där på- och avstigande passagerare korsar vägen. Han får medhåll av Jani Huotari, Borås, och Christine Stranerud, Sexdrega, som vid tillfället väntar på bussen vid hållplatsen. – Det är otäckt, många kör väldigt fort här, säger Christine. – Det här är helt vansinnigt. Hade detta varit inne i Borås hade det varit ett övergångsställe här, säger Jari. Nyligen inträffade också en olycka vid hållplatsen, där en person blev påkörd efter att ha gått av bussen. En olycka Lars Engström anser man kunnat undvika. – Här borde finnas ett övergångsställe, eller ännu hellre en tunnel eller bro för de gående. Det är också väldigt dåligt gatljus vid busshållplatsen, det skulle behöva förbättras. Lars, som tidigare var kommunpolitiker för Miljöpartiet i Svenljunga, lämnade år 2012 in en motion till kommunfullmäktige om att anlägga ett övergångsställe vid busshållplatsen. Motionen avslogs, och vid kontakt med Trafikverket fick Lars veta att man inte anlägger obevakade överställen där hastigheten är över 60 kilometer i timmen. – Då startade jag en namninsamling för att få Trafiksäkerhetskameror • Syftet med trafiksäkerhetskamerorna är att se till att människor inte dödas eller skadas i trafiken, inte att ta fast de som kör för fort. Lägre hastighet innebär dessutom mindre utsläpp av koldioxid. • I dagsläget finns ungefär 1 800 trafiksäkerhetskameror längs de statliga vägarna. De räddar cirka 20 liv per år. Dessutom räddas fler än 70 personer per år från att bli allvarligt skadade i trafiken. • Alla kameror placeras synligt och är väl skyltade. • Trafiksäkerhetskamerorna innehåller både kamera och radar. • Endast de som kör för fort fotograferas. • Alla kameror är direktkopplade till polisen. • Kamerorna fungerar både dag och natt, under hela året. fartkameror vid vägen. Det var många som skrev på, och jag skickade in listorna till Trafikverket. Jag fick besked om att de inte hade pengar då, men väntade på att få mera resurser. Nu, snart åtta år senare, är fartkamerorna på väg att bli verklighet. – Vi kommer att sätta upp två kameror i Sexdrega, säger Tomas Bergbom, åtgärdsplanerare på Trafikverket. Ett av fundamenten har satts upp, men när kamerorna kan vara på plats kan Tomas Bergbom inte säga i nuläget. – Det beror bland annat på när vi får klart med elavtal. Att platsen inte får något övergångsställe har fleAtt gå över vägen när bussen står vid hållplatsen är farligt. Många bilar kommer i hög hastighet, och bussen skymmer sikten, säger Lars Engström, som hoppas att fartkamerorna som är på gång kommer att minska olycksrisken. FOTO: KATARINA JOHANSSON ra orsaker, säger Tomas Bergbom. Dels är det, som Lars Engström fått veta, på grund av att man inte anlägger övergångsställen på 70-vägar. – Det är bra med övergångsställen, men det kan bli en falsk trygghet, och på en 70-väg måste man vara extra aktsam. Det ska dessutom vara ganska många gående som passerar för att man ska anlägga ett övergångsställe. En tunnel eller bro framför Lars Engström som alternativ. Men det är kostsamma åtgärder, säger Tomas Bergbom. – Kameror bestämmer vi själva var vi sätter upp, men större och dyrare åtgärder behöver finnas med i en regional plan. Frågan behöver lyftas antingen genom regionen eller genom kommunen. Lars Engström är glad över att det sätts upp fartkameror, men mer skulle behöva göras, säger han. – 70 kilometer är en hög hastighet, och jag är övertygad om att det kan inträffa olyckor ändå. Nu kommer han att arbeta vidare för att det ska bli en bro eller tunnel på platsen, alternativt en sänkning av hastighetsgränsen. – Jag tänker komma tillbaka till politiken till nästa val, och om jag kommer in i fullmäktige då kommer jag att ligga på om det. Men redan nu kommer jag att ta upp det på Miljöpartiets nästa styrelsemöte. Katarina Johansson katarina@stthuset.com Lars Engström, Sexdrega (mitten) har länge arbetat för en säkrare övergång vid busshållplatsen i Sexdrega. Jani Huotari, Borås, och Christine Stranerud, Sexdrega, håller med om att det behövs. ” Många kör väldigt fort här ”, säger Christine. American Gypsy café har stängt I förra veckan stängdes American Gypsy Café i Svenljunga. – Det fungerade inte ekonomiskt under vintermånaderna, säger Roberta Gustafsson, som drivit caféet sedan i juni i år. SVENLJUNGA Caféet startades 2018 av Sam Salloum och Tami Long. Paret, som kom från USA, fick dock i vintras avslag på sin ansökan om uppehållstillstånd och valde då att sälja American Gypsy och flytta tillbaka till USA. Köpmannen Per Bynander köpte huset och verksamheten, och Roberta och Ernst Gustafsson, som är goda vänner till Sam och Tami, tog över driften och startade upp caféet igen i juni. Men nu har de tvingats lägga ner. – Sommaren gick bra, men det fungerar inte ekonomiskt under vintermånaderna, berättar Roberta Gustafsson. Roberta, som drivit caféet med hjälp av anställda Fia Garrett, är ändå nöjd med den tid som varit. – Det har varit sex underbara månader, med Fia och alla stamkunder! Hennes förhoppning är att någon annan ska ta över verksamheten, och kunna hitta ett sätt att få caféet att bära sig. Vad ska du göra nu? – Jag ska vara ledig över julen och ha tid för min gubbe, barn och barnbarn. Sedan får vi se, men jag är inte en tjej som sitter hemma – det har jag för mycket energi för. Ägaren Per Bynander har ännu inga intressenter som vill ta över. – Det kom ganska plötsligt, så det vi hunnit göra är att sätta upp skyltar på dörrarna om att hyra ut verksamheten igen. Det kanske finns företag eller entreprenörer som ser större möjligheter att driva caféet, säger han. Katarina Johansson katarina@stthuset.com Roberta Gustafsson har drivit American Gypsy café med hjälp av anställda Fia Garrett. FOTO: ARKIV/KATARINA JOHANSSON