Barnbokskatalogen 2019/2020 1
”Att läsa för ett barn är nästintill magiskt. Bar
net kryper ofta nära den som läser i förväntan på vad som ska hända. Alla vi som finns runt ett barn har en viktig och rolig uppgift då vi läser för barn”, säger läs- och skrivforskaren Carina Fast. Här summerar hon sina bästa högläsningstips under tre rubriker: Lyssna, titta och prata. Lyssna Titta Förmågan att lyssna är en viktig sida av högläsning. Barn föds in i en värld av olika ljud. Vatten som rinner, kaffekoppar som klirrar. En nyfödd uppfattar först alla ljud som en sammanhängande ljudström, men lär sig efterhand att sortera röster och ljud. Ϙ Barn tycker ofta om att höra verser och ramsor även om de inte förstår orden. Markera gärna rytmen i verserna genom att klappa i barnets händer. Ϙ Var inte rädd för att låta fånig. Använd olika tonfall som passar in i handlingen så dras barnet in i det som händer. Ϙ Berättelser med rim är roliga att lyssna på och inspirerar barnen att själva leka med språket, som att konstruera nya ord, göra ljud och hitta på verser. Barns förståelse av bilder utvecklas hela tiden. Ett viktigt steg är när barnet förstår att katten i boken symboliserar katten på gatan. Ju mer erfarenheter de har av den speciella bilden, desto mer ser de. Man brukar tala om att ”läsa bilder”. Ϙ Hjälp barnet att se genom att betona speciella detaljer i bilderna. ”Oj här har vi en gris! Nej, en häst var det. Och en ko finns också. Ser du?” Ϙ Koppla bilden till barnets eget liv, till händelser ute i världen eller till böcker som ni har läst. ”Titta en likadan boll som du har.” ”Kommer du ihåg när vi åkte en sånt tåg?” ”Åh en sån liten apa läste vi ju om i förra veckan. Kommer du ihåg?” Prata Ett litet spädbarn börjar läsa tidigt. Barnet avläser de vuxna runt omkring. Samspelet mellan barnet och andra människor lägger grunden för den förmåga att kommunicera som följer barnet genom livet. Att prata med, läsa och berätta för ett barn är ett av de bästa sätten att stimulera språkutvecklingen. Ϙ Samtalet kring boken är minst lika viktigt som själva läsandet. Högläsningsstunden är ett bra tillfälle till samtal eftersom man delar en berättelse tillsammans. Ϙ Titta på och prata om bilderna i boken. Vilka detaljer kan ni hitta? Uppmuntra barnet att våga prata om boken. Man kan bekräfta vad barnet säger på olika sätt, genom att upprepa det barnet sagt eller att ställa nyfikna frågor. Text: Carina Fast Foto: Louise Eriksson 34