Advokaten 1
Reportage Rättsväsendet Unikt projekt för att stä
rka tilltron till rättsväsendet Advokatsamfundet har tillsammans med riksåklagaren och hovrättspresidenten vid Svea hovrätt inlett en dialog i syfte att identifiera och komma till rätta med några av de brister som de bedömer finns när det gäller tilltron till rättsväsendet. teXt tom knutson foto scanpiX (stora bilden), magnus andersson B akgrunden till initiativet är en utveckling under senare år som inneburit att umgängesformerna i domstolarna mellan åklagare och advokater blivit stundtals väl aggressiv. Det har blivit särskilt tydligt i vissa medialt uppmärksammade enskilda rättsaffärer, till exempel Södertäljemålet och Kokainmålet liksom andra omskrivna brottmål. – Dessa saker riskerar att leda till att förtroendet för rättsväsendet naggas i kanten. Men de berör även insyns-, rättssäkerhets-, säkerhets- samt arbetsmiljöfrågor för dem som arbetar i domstolen, säger Anne Ramberg. en arbetsGrupp med erfarna representanter för åklagare, domare och advokater har utsetts som ska arbeta fram ett diskussionsunderlag som kan bidra till att identifiera den underliggande verklighet som har drivit fram dagens siAdvokaten Nr 3 • 2013 tuation och även föreslå åtgärder för att stärka tilltron till rättsväsendet. – Även om advokaters, åklagares och domares olika roller skiljer sig åt har de dock alla en gemensam skyldighet att främja god rättsvård. Straffprocessen bygger på denna princip, säger Anne Ramberg. Gruppen med åklagare, domare och advokater har haft ett första möte på Advokatsamfundet den 15 mars. Vid mötet diskuterades flera olika frågor som rör tilltron till rättsväsendet. Anne Ramberg, hovrättspresidenten Stor enkät om tilltron till rättsväsendet – vänd! Fredrik Wersäll och riksåklagare Anders Perklev var överens om att det finns tendenser i stora mål till en tilltagande hård atmosfär, särskilt mellan åklagare och advokater. Ytterligare en bidragande orsak till problemen idag är att rättegångsbalken, som är från 1948, inte är anpassad till dagens verklighet med stora komplexa mål. n 21 »