Advokaten 1
Fokus Nischbyråer nder de senaste decennierna har
advokatmarknaden förändrats snabbt. Den ekonomiska utvecklingen och många stora transaktioner har gett utrymme för stora, i vissa fall internationella, affärsjuridiska advokatbyråer med ett stort antal biträdande jurister. Många av dem har fokus på transaktioner. Samtidigt har storbyråerna också utvecklat många andra verksamhetsinriktningar, ofta som stöd till transaktionsjuridiken. ”Fullservice” är numera ett vanligt begrepp när advokater ska beskriva sina byråer. Men parallellt med fullservicebyråerna och transaktionsbyråerna har det vuxit fram en helt annan typ av advokatbyrå. Det handlar om nischbyråer eller boutiquebyråer, små eller ganska små advokatbyråer som är högt specialiserade till ett verksamhetsområde. Nischbyråerna har en helt annan personalstruktur och delvis andra mål än storbyråerna , visar en genomgång av några av landets nischbyråer. De stora transaktions- och fullservicebyråerna, både i Sverige och utomlands, hade goda år under högkonjunkturen. Affärerna gav ökande vinster inte bara till näringslivet, utan också till deras juridiska rådgivare, advokaterna. För att klara efterfrågan anställde storbyråerna allt fler unga advokater och biträdande jurister, personal som i stor utsträckning sysselsattes med enklare juridiska arbetsuppgifter. Den ekonomiska krisen i slutet styrda företag framgent ska beskattas. Det finns risk för att ändrade skatteregler kan öka skattebelastningen för delägare och därmed bland annat försvåra generationsväxlingen i advokatbyråer. Detta kan bli ett branschproblem, påpekar Claes Lundblad. I tuffare tider kan en mindre, specialiserad verksamhet, med få eller inga anställda, vara ett sätt att skapa en tillräcklig, om än inte skyhög, vinst, samtidigt som man pressar kostnaderna. Nischbyrån framstår i detta ljus som ett ganska bra alternativ. Det kan vara en förklaring till att just dessa specialistbyråer får så mycket uppmärksamhet just nu. ”Detta år blir nischbyråernas år”, utropade till exempel en av de juridiska nyhetstjänsterna i januari, efter ett seminarium om nischbyråer. Lågkonjunkturen har dessutom tvingat stora advokatby”40-talistgenerationen ska gå i pension, men där finns det många advokater som vill fortsätta att arbeta. Vi har redan sett att advokater, seniora delägare, lämnar stora byråer för att gå till mindre eller starta egna. De tar då ofta med sig kunnande av 2000-talet bromsade utvecklingen. Varken vinsterna eller anställningssiffrorna har hämtat sig ännu, och de är knappast i nivå med rekordåren. Advokat Claes Lundblad, med bakgrund på två olika fullClaes Lundblad. servicebyråer, tror inte att storbyråerna kan räkna med samma vinstnivå i framtiden, utan förutspår tuffare tider för advokatbranschen i allmänhet och storbyråerna i synnerhet. – Jag tror att 2007–2008, tiden före och runt Lehmankraschen, var ett slags guldålder när det gäller transaktionsmarknaden. Jag tvivlar på att vi under överskådlig tid får se samma oerhörda transaktionsvolymer, säger Lundblad. Lönsamheten för storbyråerna hotas också, enligt Claes Lundblad, av höga omkostnader, liksom av att allt mer kostnadsmedvetna klienter utsätter byråerna för en avsevärd prispress. – Dessutom förefaller det i dag något osäkert hur delägar28 råer, åtminstone i USA och England, att säga upp även seniora advokater, advokater som i vissa fall startat egna byråer och konkurrerar med sina tidigare kolleger. Att flera erfarna advokater, däribland Claes Lundblad själv, nyligen lämnat eller planerar att lämna stora advokatbyråer för att starta egna nischade verksamheter har också ökat intresset för nischbyråerna. och kanske också klienter från den stora byrån.” Claes Lundblad inGet nytt Men fenomenet nisch- eller boutiquebyråer är egentligen inte alls nytt. Alrutz’ Advokatbyrå, med fokus på bland annat vattenrätt och miljörätt, grundades redan år 1909. Startskottet var statens satsning på utbyggnad av vattenkraft, som markerades genom tillkomsten av Kungliga Vattenfallsstyrelsen, sedermera Vattenfall. Plötsligt föddes ett nytt juridiskt område, vattenrätten. Otto R. Alrutz såg den nya marknaden och startade sin byrå med just denna inriktning. Även advokatfirman MarLaw, nischad mot marknadsrätt, föddes i samband med att ett nytt juridiskt fält öppnades år 1969. – Orsaken var tillkomsten av den första marknadsföringslagen i Sverige och inrättandet av Marknadsdomstolen vilket skapade behov av kvalificerad juridisk rådgivning för näringslivet , berättar advokat Daniel Tornberg, VD för MarLaw. Några nischbyråer har alltså startats helt med utgångspunkt från nya eller växande marknader. Andra byråer skapas när en eller flera advokater från en storbyrå knoppar av och bildar en ny specialistbyrå inom det fält de redan tidigare verkat på. Advokaten Nr 3 • 2013