Advokaten 1
Fokus Nischbyråer ”I princip förväntas jag person
ligen lösa klientens problem. Lars Hartzell. ningen på ett, två eller i vissa fall tre rättsområden eller branscher. Inte heller har de som anspråk att bli ”husadvokater” åt företag annat än inom den egna nischen, vilket många allmänpraktiserande byråer strävar efter. Nischbyrån säger i stället nej till allt som ligger utanför dess specialisering, liksom till enklare och mer rutinmässiga uppdrag. – Vi säljer kvalitet. Vill man ha en standardprodukt då får man gå någon annanstans, säger Lars Hartzell på arbetsrättsbyrån Elmzell. Ulf Öberg på Öberg & Associés, med inriktning på EUoch konkurrensrätt, är inne på samma linje. Hans byrå är, enligt Öberg, verksam ”på det högre segmentet av marknaden”. – Vi har samma eller kanske till och med högre timpriser än de stora byråerna, säger Öberg. 30 Öbergs kollega Ida Otken Eriksson beskriver just specialiseringen som nischbyråns främsta konkurrensfördel. – Vi arbetar bara med det här. Vi har inte så lång startsträcka som andra har, säger hon. Den höga graden av specialisering och satsningen på kvalificerade ärenden skapar i sig en speciell personalstruktur på advokatbyrån. Storbyråernas pyramidform, med många biträdande jurister och oerfarna advokater på varje delägare, fungerar helt enkelt inte. I stället erbjuder nischbyrån direktkontakt med och stöd från erfarna advokater. Öberg & Associés har exempelvis lika många delägare som biträdande jurister. – Du går till en nischfirma för att du vill ha en viss kompetens, delägarkompetens, förklarar Ulf Öberg den platta strukturen. Andra nischbyråer har en liknande uppbyggnad, eller drivs helt och hållet av delägarna eller ägaren. Advokaten Nr 3 • 2013