Advokaten 1
Fokus Nischbyråer Det är inte min byrå utan jag s
om ska göra det.” Lars Rambe kLienter sedan ett hundra år Nischbyråernas uppbyggnad, och erbjudandet om en tät kontakt med erfarna advokater, kan på sätt och vis ses som en återgång till en äldre advokatroll, där advokaten personligen blir en betrodd rådgivare till företaget. Claes Lundblad välkomnar den utvecklingen. Advokatyrket är i grunden ett personligt yrke, menar han, och tanken att den personliga kontakten kan ersättas med en byrås varumärke är inte sällan överdriven. Nischbyrån blir därmed ett svar på klienternas önskan om direktkontakt med en erfaren rådgivare. – Klienten kan, för det första, få högkvalitativa tjänster till ett rimligt pris. För det andra vet han vem han har att göra med. Det dyker inte upp ett nytt namn varje gång han ringer. För det tredje får han ofta en jurist med en väldigt stor erfarenhet, summerar Lundblad. – I princip förväntas jag personligen lösa klientens proAdvokaten Nr 3 • 2013 blem. Det är inte min byrå utan jag som ska göra det, säger Lars Rambe, ensam innehavare av Rambe legal och inriktad på bioteknikbranschen. Rambe ser både för- och nackdelar med den täta personliga kontakten med klienterna. – Levererar jag har jag en klient som återkommer. Nackdelen är att om man inte får relationen att fungera fullt ut eller klienten börjar ställa krav utöver vad jag är beredd att ställa upp på, riskerar man hela relationen, fortsätter han. Det finns förvisso nischbyråer som inte strävar efter trogna klienter i sig, utan väljer att fokusera på varje uppdrag, och kanske på samarbete med andra advokatbyråer som kan generera uppdragen. Men flera av de intervjuade advokaterna beskriver sina klienter som mycket trogna. För Alrutz’ Advokatbyrå beror detta delvis på att uppdragen i sig är långvariga. Lars Rambe. » 31