Advokaten 1
Fokus Nischbyråer – Ett typiskt uppdrag som komme
r in till byrån tar tre till fem år innan vi är i land med ett tillstånd, förklarar Susanne Åberg Witt-Strömer, MP på Alrutz’ Advokatbyrå. Men klienterna återkommer också. Alrutz’ har, enligt Åberg Witt-Strömer, klienter som funnits på byrån i ett hundra år, och många andra har anlitat byrån i många decennier. Även Daniel Tornberg på MarLaw upplever att klienterna Susanne Åberg WittStrömer. är byrån trogna, trots att det emellanåt kan vara lång tid mellan kontakterna. – De klienter vi har stannar hos oss eftersom vi har en kunskap som är unik. De hör av sig när ett marknadsrättsligt eller immaterialrättsligt problem uppstår eftersom de vet att samma specialistkunskap inte går att hitta någon annanstans, men det kan ibland gå år innan det inträffar. Under den tiden har de naturligtvis relationer med sina ”normala” advokatbyråer, säger Tornberg, och fortsätter: – En nackdel som nischbyrå är förstås att det ibland dyker upp problem på andra rättsområden för klienterna, som vi måste säga nej till. Det kan klienterna ibland uppleva som förvånande men samtidigt är det viktigt att hålla hårt på detta som en kvalitetsstämpel. Börjar man kladda med sådant man inte är bra på förvinner spetskompetensen snabbt. saMarbete ViktiGt För att nischbyrån ska vara sin idé trogen måste advokaterna där alltså emellanåt säga nej till uppdrag, trots att de kommer från trogna och värderade klienter. När den situationen uppstår är det en stor fördel att ha goda kontakter och samarbete med andra advokater som man kan hänvisa till. – Får vi in ärenden som inte ligger inom vår nisch, då ska vi inte ta dem, utan peka på någon annan. Det är där affärsidén ligger: Vi ska bara hålla på med det vi är bra på, säger Ulf Öberg. Hans byrå har ett gott samarbete med andra nischbyråer som man kan hänvisa klienterna till när det behövs. – På samma sätt ska andra byråer kunna vända sig hit och få en lösning på problemet utan att de ska behöva vara oroliga för att vi ska försöka ta över deras klient, fortsätter Ulf aLrutZ’ adVokatbyrå Inriktning: miljö, vatten och gruvrätt. Antal jurister: Sex advokater och två biträdande urister. Därtill två före detta delägare som arbetar i mindre omfattning Omsättning 2012: 24 MKr eLMZeLL adVokatbyrå Inriktning: arbetsrätt Antal jurister: 6 Omsättning 2012: 15,5 miljoner LundbLad & ZetterMarck Inriktning: processer och skiljeförfaranden Antal jurister: För närvarande 2 delägare. Omsättning 2012: Byrån startar sommaren 2013. Öberg, som konstaterar att detta är en samarbetstanke som är lite ovanlig inom advokatkretsar. Claes Lundblad och hans kollega Claes Zettermarck resonerar på samma vis kring sin planerade processbyrå. – Vi ser oss som samarbetspartners till andra byråer. Vi ska inte knycka klienter från dem, säger han. Samarbetet mellan nischbyråer är oftast informellt, grundat på kontakter mellan advokater som litar på varandra. Men det kan också ta sig mer organiserade former. I USA och Kanada finns exempelvis nätverket International Network of Boutique Law Firms. Medlemmarna i nätverket är alla kvalificerade nischbyråer, med många olika inriktningar, som hänvisar klienter till varandra när det behövs annan specialkompetens. Nischbyråer samarbetar också internationellt med andra byråer inom samma nisch, för att kunna hänvisa klienter till kolleger i andra jurisdiktioner. Advokatbyrån Elmzell är medlem i ett sådant nätverk, det internationella arbetsrättsnätverket Ius Laboris. Ius Laboris finns i ungefär 40 länder i framför allt Europa och Nord- och Sydamerika. Bara en byrå från varje land kan vara med. De internationella kontakterna kan vara lönsamma. Enligt Lars Hartzell på Elmzell kommer mellan 20 och 30 procent av byråns uppdrag via Ius Laboris. konkurrens Från FuLLserVicebyråer Samarbete är alltså en viktig beståndsdel i nischbyråernas verksamhet. Men det kan ibland vara en svår balansgång att avgöra vilka byråer man ska samarbeta med och vilka som är konkurrenter. Lars Hartzell på Elmzell förklarar sin byrås policy: – Vi har ett samarbete med andra nischbyråer. Däremot skickar vi inte en klient till en fullservicebyrå, eftersom vi riskerar att då förlora klienten. Hartzell märker att konkurrensen ökat på den arbetsrättsliga marknaden, inte minst genom att storbyråerna breddat sig. – Många större byråer har skaffat egen arbetsrättskompeadVokatFirMan MarLaw Inriktning: marknadsrätt Antal jurister: 12 Omsättning 2012: 19,6 miljoner saGeLL & co. adVokatbyrå Inriktning: franchisejuridik Antal jurister: 1 Omsättning 2012: 3,2 miljoner adVokatFirMan öberG & associés Inriktning: EUrätt och konkurrensrätt Antal jurister: 5 jurister, varav två advokater, en Brysselbaserad Of Counsel, tre biträdande jurister. Omsättning 2012: 8 280 000 (prel siffror) 32 Advokaten Nr 3 • 2013