Advokaten 1
Fokus Nischbyråer det vara svårt. inte något intr
esse att göra sig av med en person som har mycket kunskaper.” Lars Hartzell så fall lönsamheten men höjer kanske också kvaliteten, förutspår Lundblad. Daniel Tornberg på MarLaw tror dock inte på någon strukturomvandling på marknaden. – Utvecklingen att de stora byråerna blir större och större kommer att fortsätta. Men jag tror att de lämnar en del fläckar på marknaden som mer specialiserade byråer kan fylla, säger han. konkurrensen tiLLtar Enigheten tycks total om att fullservicebyråer och nischbyråer kommer att fortsätta samexistera. Däremot går meningarna isär om hur många nya nischbyråer som kommer att skapas. – Inom vårt område tror jag inte att det kommer fler nischbyråer. Det är svårt att starta en nischbyrå om man inte är riktigt duktig. Det måste nog i så fall vara några avhoppare från en annan byrå som startar den, säger Susanne Åberg Witt-Strömer. Ulf Öberg har en annan bild. – Min teori är att nischbyråerna redan tagit marknadsandelar från stora och mellanstora. Jag tror att nischbyråernas andel av kakan kommer att öka eftersom det här är ett viktigt koncept, säger han, och fortsätter: – Boutiquefenomenet är här för att stanna, hävdar Öberg, som också tror att de stora advokatbyråernas internationaliseringssträvanden kommer att stanna upp. Öberg fortsätter: – Inom vårt segment av marknaden konkurrerar vi i Sverige med de två stora fullservicebyråerna, en medelstor byrå och alltfler nischaktörer. Men framför allt konkurrerar vi med London- och Brysselbaserade byråer med EU- och konkurrensrättsexpertis. Även hans kollega på Öberg & Associés, Ida Otken Eriksson, tror på fler nischbyråer. – Blir det inte hela tiden mer och mer komplicerat? Man kommer att behöva specialister på många områden, säger hon. Sammantaget lär dock både nischbyråer och fullservicena kräver allt mer specialiserad kunskap av sina rådgivare, fullservicebyråns olika specialistavdelningar och nischbyråerna är helt enkelt två olika sätt att tillgodose denna efterfrågan. Claes Lundblad tror ändå att nischbyråernas framväxt kan vara ett tecken på en begynnande strukturomvandling, där nischbyråerna blir ett allt tydligare komplement till fullservicebyråerna, som i sin tur kan räkna med lägre lönsamhet framöver. Och i någon mån kommer kanske fullservicebyråerna att ta efter nischbyråerna. – Jag skulle tro att det framgent kommer att bli en lägre ratio mellan delägare och biträdande jurister. Det påverkar i Advokaten Nr 3 • 2013 byråer få räkna med en fortsatt hårdnande konkurrens, tror de flesta intervjuade advokaterna. – Jag är övertygad om att konkurrensen kommer att öka. Men jag är inte säker på att nischbyråerna förlorar på det. Den personliga kompetensen är jätteviktig. De här uppdragen är inte några dussinuppdrag, konstaterar Susanne Åberg Witt-Strömer. Också Claes Lundblad tror på ökad konkurrens. Och han är i grunden positiv till en sådan utveckling. – Jag tror att vi kommer att se en mindre stark tillväxt bland de stora byråerna, och fler mellanstora byråer som har ambitionen att växa. Det blir fler nischbyråer. En diversifierad marknad och därmed en nyttig förstärkning av konkurrensen. Och det måste väl ändå vara bra! n ”Det kommer alltid att finnas utrymme för boutiquebyråer med hög kvalitet” – vänd! 35