Advokaten 1
Fokus Nischbyrån varandra att tänka nytt och krea
tivt. Och de blev attraktiva arbetsgivare för unga jurister med passion för immaterialrätt. – I dag ser vi boutiquebyråer i Sverige som använder modellen, på områden som skatterätt, immaterialrätt, EU-rätt och konkurrensrätt, säger Adam Green. Men samtidigt som boutiquebyråerna uppstod fanns det Adam Green har följt utvecklingen på den globala marknaden för juridiska tjänster under lång tid. krafter som verkade i motsatt riktning. Nu trädde fullservicebyråerna fram. När de kvalificerade klientuppdragen – som företagsförvärv – tilltog i omfattning och komplexitet, blev det allt viktigare för advokatbyråer och klienter att alla slags specialistkompetens fanns under samma tak. De specialiserade advokaterna märkte att mycket av det mest avancerade arbetet inom deras områden faktiskt utfördes inom storbyråerna – som fångade en allt större del av de mest utmanande specialistuppdragen. Det ledde till att många begåvningar återvände till de stora firmorna, som började växa anmärkningsvärt i både storlek och verksamhetsomfång. Adam Greens uppfattning är att det alltid kommer att finnas utrymme för boutiquebyråer – liksom för fullservicebyråer. Boutiquemodellen har den uppenbara fördelen att byråns uppgift är fokuserad och tydlig. Men boutiquebyråer är särskilt sårbara för upp- och nedgångar inom sina verksamhetsområden. Det kan också vara en utmaning att klara av en generationsväxling, när grundarna som en gång hade visionerna för byrån drar sig tillbaka. Fullservicebyråer erbjuder å andra sidan en stabilare dan – att ett fåtal globala aktörer skulle dominera advokatmarknaden – inte slog in, varken internationellt eller nationellt på stora marknader som i USA. Men det finns en viktig strukturskillnad mellan Storbritannien och USA å ena sidan och de mindre länderna i Europa å andra sidan. Det har att göra med storleken på de inhemska marknaderna. En fullservicebyrå måste ha en viss storlek, och en boutiquebyrå måste ha en viss volym inom sitt verksamhetsområde. Båda de kraven är lättare att uppfylla på mycket stora marknader, där det finns ett kontinuerligt flöde av ärenden som kräver en stor fullservicebyrås tjänster – eller en boutiquebyrås nischade rådgivning. I USA och Storbritannien finns byråer som har speciali”Det är frestande att se USA och Storbritannien som mycket dynamiska marknader för juridiska tjänster – men i verkligheten är de anmärkningsvärt stabila jämfört med vad som har hänt i Sverige.” plattform och jämnare tillgång till stimulerande uppdrag – men de måste också brottas med de inneboende managementproblemen i en större och mer mångfasetterad firma. För oss som arbetar i ett litet land som Sverige är det viktigt att tänka på att dynamiken i konkurrensen är helt annorlunda än i New York och London, påpekar Adam Green. Där finns knappast några strukturella hinder för att utveckla fullservicemodellen så att den innefattar både det djup och den bredd som krävs för att vara konkurrenskraftig i det översta marknadssegmentet. En tusenmannabyrå i metropolerna löper mycket mindre risk för intressekonflikter än en tusenmannabyrå i Stockholm – särskilt om landets etikregler tilllåter konfliktbegränsande institut som informerat samtycke och ”kinesiska murar”. I Sverige måste advokatbyråerna kämpa med en mindre marknads inbyggda begränsningar och med restriktiva intressekonfliktregler, som inskränker inhemska firmors möjligheter att tävla med de globala jättarna. Adam Green konstaterar att förutsägelserna för 15 år se38 serat sig på mycket smala underavdelningar av ett juridiskt fält, men i ett mindre land finns helt enkelt inte uppdragsvolymen för en sådan specialisering. – Därför förblir uppdelningen mellan fullservice- och boutiquebyråer mindre tydlig i Kontinentaleuropa, säger Adam Green. Adam Green ser inte några i grunden nya strukturella trender som påverkar balansen mellan fullserviceoch boutiquebyråer. Drivkraften i dag är inte så mycket vilken modell man väljer, som hur väl man sköter den modell man har valt. – Det kommer alltid att finnas utrymme för boutiquebyråer med hög kvalitet. Men jag betvivlar att vi får se någon grundläggande rörelse i den riktningen, särskilt i mindre länder som Sverige. Den största drivkraften bakom boutiquebyråerna är och förblir den mänskliga naturen – ett litet antal advokaters önskan att skapa sin egen väg. Till slut reflekterar Adam Green över hur den svenska advokatverksamheten har förändrats i grunden de senaste 25 åren. – Det är frestande att se USA och Storbritannien som mycket dynamiska marknader för juridiska tjänster – men i verkligheten är de anmärkningsvärt stabila jämfört med vad som har hänt i Sverige, säger han. Under de senaste decennierna har inte bara fullservicebyråer av internationell modell bildats. Sveriges advokater har också utvecklat sig och kan leverera juridiska tjänster på högsta internationella nivå. Det finns numera avancerad expertis inom i princip alla rättsområden. Juristutbildningens innehåll och metodik har utvecklats, och domstolarnas internationella medvetande ökar. Allt detta har hänt samtidigt som juristkåren har behållit en stark känsla för yrkets kollegialitet, etik och integritet, avslutar Adam Green. n Advokaten Nr 3 • 2013