Advokaten 1
Debatt Skatteverkets medverkan Åklagare, som lede
r en förundersökning, får anlita biträde av Skatteverket för genomförande av undersökningen om skattebrott, som initierats av Skatteverket självt. Lagen trädde i kraft den 1 januari 1998. Det kan nu ifrågasättas om lagen uppfyller gällande rättssäkerhetskrav och om det inte är dags att nedmontera den. Det menar advokat Göran Rise. E n skatteutredning leder inte sällan till en anmälan om skattebrott varvid de uppgifter, som den skattskyldige lämnat, överlämnas till åklagaren och blir en del av förundersökningen. Uppgifterna kan användas av åklagare under åberopande av den fria bevisprövningen i ett kommande brottmål, dock kan uppgifter, som lämnats under tvång, inte användas i målet. I propositionen till lagen förutsattes, att Skatteverket skulle organisera sin verksamhet genom att bilda en egen skattebrottsenhet, som skulle hållas åtskild från den fiskala verksamheten i övrigt. Envar kan lätt förstå att en sådan uppdelning är en ren pappersprodukt för att ge kosmetika åt rättssäkerheten! Det kan med fog ifrågasättas huruvida lagstiftaren i sin iver om effektivitet beaktade de komplikationer, som uppkommer genom att Skatteverket medverkar i en brottsutredning efter sin egen brottsanmälan. Det är givetvis unikt att målsägaren deltar aktivt i en förundersökning; dessvärre är det inte helt främmande för svensk rätt (jfr Tullverkets roll i smugglingsmål). soM FörsVarare i ekoMåL har jag under flera år funderat på nedanstående frågeställningar som aktualiserats genom Skatteverkets roll i förundersökningen. 1. Skatteverkets egen fiskala utredning skall ske med iakttagande av objektivitetsprincipen. Mats Höglund har i Skattenytt 2012 på ett förtjänstfullt sätt analyserat denna princip och skyldigheten för Skatteverket att vara opartisk. Åklagaren är jämlikt rättegångsbalken skyldig att iakttaga objektivitetsprincipen. Skatteverkets fiskala utredare synes ha mycket ”dimmiga” begrepp om vad objektivitetsprincipen innebär. Detta är kanske naturligt, då Skatteverket fattat ett beslut om ändring av taxeringen och följt upp denna med en anmälan om skattebrott till åklagaren. Skatteverket uppträder i realiteten som den misstänktes motpart genom anmälan. 2. Förundersökningen initieras sålunda av Skatteverket genom en anmälan om brottsmisstanke. Genom anmälan har Skatteverket redan tagit partsställning mot den skattskyldige/ misstänkte. 3. Skatteverket har ett eget partsintresse av att förundersökningen ut44 Advokaten Nr 3 • 2013