Advokaten 1
REPORTAGE Podden ett sätt att nå ut med advokatpe
rspektivet Poddradio – radiosändning via nätet – kan vara ett snabbt sätt att föra ut ett budskap och nå nya grupper. Möt advokaterna som poddar för att sprida sin kunskap och presentera advokatrollen – men också bilda opinion för rättssäkerhet. TEXT: ULRIKA ÖSTER OCH TOM KNUTSON P oddradion började egentligen växa fram internationellt redan under 00talet. I Sverige kom genombrottet under 2010talet, och under de senaste 10 åren har poddandet revolutionerat radiovärlden. Plötsligt kan vem som helst göra radio, enbart med hjälp av en mick och lite programvara. Omvänt kan vi alla lyssna på det program vi vill, när och var vi vill. Carl Fhager, advokat på MAQS, började tidigt lyssna på poddradio. Han var också en av de första advokaterna, kanske den allra första, som själv gav sig ut i etern med en podd. Förhandlingspodden drog igång redan 2016, och fyller nu under hösten tio säsonger. Poddandet startade som ett sätt att skala den föreläsningsverksamhet, med tema förhandlingar, som Carl lagt mycket tid på. – Jag tror att jag var ute på en promenad och lyssnade på en podd, och så kom jag att tänka på skärningspunkten: skalbarhet, föreläsning och podd. Då insåg jag, näe jag sluCARL FHAGERS TIPS l Fundera först på varför du ska ha en podd. Vad vill du säga? Vilka reaktioner vill du ha? Vilken är målgruppen? Vilket behov ska fyllas? ADVOKATEN NR 7 • 2020 l Fundera sedan på formatet. l Att skapa en egen poddstudio kostar cirka 10 000 kronor om kvaliteten ska vara bra. l Viktigt om du vill etablera en podd är att få många lyssnare till det första avsnittet. Då rusar podden upp på listorna och du blir sökbar. Det ger i sin tur nya lyssnare. l Det är inte svårt att starta en podd. Kom på en idé, skaffa utrustning, paketera på ett snyggt och bra sätt. Sedan är det bara att köra. tar föreläsa och startar en podd i stället. Jag kände väldigt starkt att det där blir nog bra, säger Carl Fhager. Advokatbyrån var positiv, mikrofoner inköptes och så startade Förhandlingspodden. Podden fick en flygande start, mycket tack vare den första gästen – och dennes pappa. – Jag hade fotbollsspelaren ”DET ÄR INTE SVÅRT ATT Tobias Hysén som första gäst. Vi la ut avsnittet och jag ringde till pappa Glenn Hysén, som har 250 000 följare på Twitter. Jag sa att ”Glenn, nu ska du retweeta detta”, berättar Carl med viss förtjusning. Knepet är inte hans eget, utan kommer STARTA EN PODD. KOM PÅ EN IDÉ, SKAFFA UTRUSTNING, PAKETERA PÅ ETT SNYGGT OCH BRA SÄTT. SEDAN ÄR DET BARA ATT KÖRA.” carl fhager, förhandlingspodden kan. Värvet är för övrigt en av Carl Fhagers favoritpoddar. Förhandlingspodden är en inbjudna intervjupodd, med gäster. Bland gästerna märks professor Christina Ramberg, fastighetskungen Hans Wallenstam och konstnären Ernst Billgren. Det är, förklarar Carl, generellt lätt att få gästerna att ta plats i advokatbyråns studio. – Att hitta gäster är inte några problem. Utmaningen är att hitta rätt gäster. Att hitta en dynamik så att man kan fortsätta med det lustfyllda lärandet, säger han. Det tycks som att Carl lyckfrån Kristoffer Triumf och hans podd Värvet, som fick snabb spridning sedan förste gästen Soran Ismail twittrat om sin medverats väl med den ambitionen. Förhandlingspodden blev tidigt en av de mest lyssnade näringslivspoddarna, och är det fortfarande. Lyssnare kan förstås räknas. Svårare är » 15