Advokaten 1
EU:S MEDLINGSDIREKTIV Europaparlamentet och Europ
eiska unionens råd antog år 2008 ett direktiv (2008/52/EG) om vissa aspekter på medling på privaträttens område (medlingsdirektivet). Syftet var att främja tillgången till tvistlösning och uppgörelser i godo genom att uppmuntra användandet av medling och genom att skapa ett väl avvägt samspel mellan medling och sedvanliga domstolsförfaranden. Direktivet ompunkt och med skickliga medlare, många gånger kan vara ett effektivt och långsiktigt hållbart sätt att lösa konflikter. Samtidigt verkar medlingen som metod inte riktigt ha fått genomslag i Sverige. Någon fullständig statistik finns inte – mycket av den kommersiella medlingen bedrivs i tysthet. Men antalet medlingar vid Stockholms handelskammares skiljedomsinstitut under de senaste åren är lågt, mellan noll och åtta medlingar per år. Domstolarna i sin tur för ingen statistik över antalet förordnade medlare. De studier som gjorts antyder dock att medlare utses bara i några få procent av familjemålen. Situationen är densamma i stora delar av Europa. Enligt en utvärdering beställd av Europaparlamentet, tio år efter antagandet av medlingsdirektivet, används medling i EU bara för att lösa 1 procent av alla civilrättsliga mål. Ett land som sticker ut på den europeiska kontinenten är Italien, med omkring 150 000 medlingar per år. NORGE: OBLIGATORISK MEDLING I VÅRDNADSMÅL Norge tillämpar sedan 1993 obligatorisk medling för alla föräldrar med barn under 16 år som separerar. Även föräldrar som är helt överens i frågorna om vårdnad, boende och umgänge måste alltså besöka medlaren för att få till stånd ett avtal. Enligt uppgifter från 2017 ledde medlingen i 75 procent av fallen fram till ett skriftligt avtal. Endast de som har intyg om ADVOKATEN NR 7 • 2020 att de deltagit i medling kan väcka talan i domstol i frågan om barnen. Medlingsplikten innebär att alla föräldrar som separerar, med några undantag, måste träffa en särskild medlare i en timme (fram till 2007 tre timmar). Tiden kan därefter förlängas i ett par omgångar till maximalt sju timmar. Medlingen kan dock också omvandlas till kostnadsfri terapi, som kan pågå under lång tid. Barnen kan höras under ramen för medlingen, men i praktiken sker det sällan. Medlarna är i huvudsak anställda vid offentliga familjevernkontor, men även andra grupper kan godkännas som medlare. Bland medlarna finns präster, psykologer och advokater. Källa: Se barnet! SOU 2017:6. En viktig förklaring är förstås att medling där är obligatoriskt i vissa tvister. Omkring 15 procent av alla civilrättsliga tvister ska numera inledas med ett försök till medling. Om försöket inte lyckas har parterna möjlighet att hoppa av. Även på familjerättens område förekommer obligatorisk medling. I Norge måste sedan 1993 alla föräldrar med barn under 16 år som separerar besöka en medlare – även de som är helt överens i frågorna om vårdnad, boende och umgänge. Enligt uppgifter från 2017 ledde medlingen i 75 procent av fallen fram till ett skriftligt avtal. Bilden av medling i Europa är, precis som EU:s utvärdering skriver, paradoxal. Å ena sidan beskrivs medling genomgående som en av de bästa eller den bästa metoden att lösa civilrättsliga tvister. En viktig förklaring till detta är förmodligen att parterna går in i processen frivilligt. Å andra sidan har denna förträffliga metod ytterst svårt att vinna mark i Europa – i alla fall när den införs som ett helt frivilligt alternativ. ¶ fattar dispositiva tvistemål, och tar främst sikte på privat medling, men är också tillämpligt på medling som en domstol beslutar om så länge den medlande domaren inte ansvarar för handläggningen av målet i fråga. Medlingsdirektivet implementerades i Sverige genom lagen (2011:860) om medling i vissa privaträttsliga tvister. Kommersiella tvister: Medling kan få pajen att växa – vänd! » 29 29 FOTO: ISTOCK