Advokaten 1
DEBATT BOKFÖRINGSBROTT OCH GOD REDOVISNINGSSED Et
t auktoritativt Advokat Allan Stutzinsky skriver att frågan om huruvida avvikelser från god redovisningssed omfattas av bokföringsbrott eller ej inte är klarlagd. Hans intryck är att ekobrottsåklagare allt oftare och närmast reflexmässigt åtalar för bokföringsbrott som består endast i överträdelser av Bokföringsnämndens råd, och att många domstolar – också närmast reflexmässigt – dömer till ansvar. Detta leder till en ond cirkel, som ingen åklagare eller domare tycks vilja eller våga bryta. S om brottmålsadvokat har man ibland anledning att offentligt säga något som rör ett pågående uppdrag. Däremot tar man mer sällan upp pennan i en mer teoretisk juridisk diskussion. Jag har dock på senare tid stött på ett fenomen som rör bokföringsbrott och som föranleder mig att göra just det. Jag förstår att det inte är uteslutet att mina synpunkter kan leda till mothugg. Straffbudet avseende bokföringsbrott i 11 kap. 5 § brottsbalken är ett så kallat blankettstraffbud. För rekvisit hänvisas till bokföringslagen. I 4 kap. 2 § bokföringslagen anges att bokföringsskyldigheten ska fullgöras på ett sätt som överensstämmer med god redovisningssed. I 8 kap. 1 § bokföringslagen anges att Bokfö48 DEBATTÖREN Allan Stutzinsky har varit advokat sedan 1989. Företrädesvis har han arbetat med brottmål. Sedan 2016 driver han tillsammans med kollegorna Ulrik Smedberg och Magnus Johansson verksamhet i Göteborg, i den gemensamma Advokatfirman SJS. Allan Stutzinsky har tidigare skrivit artiklar i Advokaten bland annat rörande frågor kring advokats tystnadsplikt. ringsnämnden ansvarar för utvecklandet av god redovisningssed. Frågan blir om och i så fall i vilken mån som straffbudet för bokföringsbrott skyddar god redovisningssed. En utgångspunkt för besvarandet av den frågan är hur regleringen vanligtvis ser ut när man för tilllämpning av ett blankettstraffbud måste leta upp rekvisiten, helt eller till väsentlig del, i förordning eller myndighetsföreskrift. högsta domstolen (hd) har vid upprepade tillfällen slagit fast att när situationen är den att brottsrekvisit helt eller till väsentlig del återfinns i förordning eller myndighetsföreskrift, kan en överträdelse inte medföra strängare påföljd än böter – oavsett hur straffskalan i straffbudet ser ut. Detta förhållande har konstitutionell grund. Av bestämmelsen i 8 kap. 3 § regeringsformen följer att regeringen i vissa fall på egen hand ADVOKATEN NR 7 • 2020