Nordens Tidning 1
Noterat Förskola i Norden – ”Den goda nordiska ba
rndomen” Ett nytt betydelsefullt nordiskt samarbete, ett professionsnätverk för skolledare inom nordisk förskola har bildats. Under mottot: Den goda nordiska barndomen enades deltagarna om att en gemensam barnsyn – barns möjlighet till inflytande, demokratiarbete – integration och jämställdhet ska vara i fokus. En strategigrupp bestående av chefer för nordiska förskolor i Island, Finland, Danmark, Norge och Sverige har mötts för att i samverkan synliggöra och samtala om nordisk förskola. Ett första konstituerade möte ägde rum på Framtidskompassens förskola i Vellinge den 26 mars 2019. Efter en inledande presentationsrunda fick var och en berätta om vilka förväntningar och intressen som man hade om varandras förskolor i Norden. Därefter fördes gemensamma samtal om: • Hur ett samarbete kan utformas långsiktigt för en Nordisk förskola? • Vilken inriktning och vilket innehåll som ska vara i fokus för Nordisk förskola? • Vilken målgrupp som professionsnätverket ska riktar sig mot? Idén till samarbete om en nordisk förskola tillkom dock drygt ett år tidigare. De isländska förskolecheferna Gunnvör Kolbeinsdóttir och Þórunn Gyða Björnsdóttir besökte Sverige i februari månad 2018. Under besöket initierades frågor om förståelse, kunskap och beredskap för barn i samband med att den nordiska befolkningen uppmuntras och ges möjlighet att arbeta, studera och bo i Nordens olika länder. Besöket ledde till att Hveragerdi kommun på Island våren 2018 tog initiativ för planering och etablering av ett professionsnätverk för ledare i Nordisk förskola. Som projektledare utsågs förskolechef Gunnvör Kolbeinsdóttir, med stöd av borgmästare Aldis Hafsteinsdottir i Hveragerdi kommun. Under året har en planeringsgrupp bestående av Gunnvör Kolbeinsdóttir och Þórunn Gyða Björnsdóttir, Reykjaviks kommun, tillsammans med Annika Palmgren, skolutvecklare inom förskola i Sverige, samt förskolechef Lena Stjärna, Framtidskompassens förskola Vellinge, Sverige, och skolutvecklare inom förskola Gertrud Wede, Sverige, arbetat målmedvetet. De har bland annat tagit kontakter med mångfalden yrkesprofessionella inom förskolor i Norden om behovet att skapa ett nordiskt professionsnätverk för ledare i förskolans för nordiska barnets bästa. Resultatet ledde till att det nu har konstituerats 24 nordens tidning nr 2 | 2019 Från vänster. Helena Nukala-Kronlund, verksamhetschef förskola, Finland, Malin Källman, verksamhetschef förskola, Göran Hansson, ordförande i Malmö, Föreningen Norden, Sverige, Dorthe Zahriasson, förskolechef, Danmark, Hella Carstensen, förskolechef, Danmark, Gertrud Wede, skolutvecklare i förskola, Sverige, Gunnvör Kolbeinsdóttir, förskolechef, Island, Eva Heger, utvecklingschef i förskola, Norge, Lena Stjärna, förskolechef, Sverige, Annika Palmgren, skolutvecklare i förskola, Sverige och Thorunn Gyda Bjornsdottir, förskolechef, Island. en strategigrupp för nordisk förskola. Nästa Nordiska strategigruppsmöte är nu inplanerat till Danmark/Köpenhamn den 21-23 oktober 2019 i samverkan med Föreningen Norden. I det långsiktiga arbetet för ett professionsnätverk för ledare i Nordisk förskola är nedanstående mål centrala. Det kollegiala samtalet och lärandet är ett redskap för lära, vidga, fördjupa sig inom nordiska förskole pedagogiska frågor: • Att skapa ett långsiktigt och bestående nordiskt skolledarnätverk inom förskola för att kollegialt lära med och av varandra och i samverkan profilera en nordisk förskola. • Att gemensamt öka vår kunskap och kompetens om nordisk utbildning och undervisning i våra utbildningsystem med fokus på förskola på Island, Sverige, Finland, Danmark och Norge. • Att stärka och synliggöra den nordiska chefens- pedagogiska ledarens yrkesroll i förskolan med utgångspunkt från isländsk, finländsk, norsk, dansk och svensk skollag, läroplan och kvalitetsutredningar från statliga myndigheter inom utbildning inom de nordiska länderna. • Utforska och kommunicera likheter och olikheter som förskolans läroplaner har på Island, i Finland, Norge, Danmark och Sverige. • Studera och kommunicera kulturella likheter och olikheter Sverige, Island, Finland, Norge och Danmark och hur dessa påverkar förskolans konkreta utbildning och undervisning. • Att på sikt utvidga nätverket till Färöarna och de Baltiska länderna. Varför är det viktigt att skapa ännu ett nordiskt samarbete inom pedagogisk verksamhet? Arbetet med att utveckla ett nordiskt professionsnätverk för ledare i förskolan – ett långsiktigt samarbete mellan Sverige, Danmark, Finland, Norge och Island ser vi som en möjlighet att stödja och konkretisera dagens och morgondagens utmaningar om ”Ett gränslöst Norden – Ett innovativt Norden – Ett synligt Norden – Ett utåtriktat Norden” enligt Nordiska ministerådets utbildningsrapport FRAMTIDA NORDISKT UTBILDNINGSSAMARBETE (norden.diva-portal.org/ smash/get/diva2:1157446/FULLTEXT01.pdf ) Det nordiska samarbetet över gränserna är av vikt för både näringsliv, organisationer, myndigheter och universitet och där den nordiska befolkningen uppmuntras och ges möjlighet att arbeta, studera och bo i Nordens olika länder. Detta medför en förflyttning över gränserna i Norden för den nordiska befolkningen- vårdnadshavare och barn. Det ställer i sin tur höga krav på Nordens olika utbildningssystem samt hos yrkesverksamma ledare, lärare och förskollärare i förskola och skola att kollegialt samtala och lära och pedagogiskt samverka inom Nordens olika utbildningsystem. Det handlar om att utveckla ett behov av kunskap och kompetens om olika utbildningsystem och olika pedagogiska inriktningar som finns i respektive land. Vidare om förståelse och kunskap för att kunna möta upp vad varje barn och elevs olika behov och om den kunskap och kompetens som barnet/eleven har förvärvat i respektive pedagogiska verksamhet innan sin förflyttning till annat nordiskt land. TEXT: ANNIKA PALMGREN & GUNNVÖR KOLBEINSDÓTTIR SAMT STRATEGIGRUPPEN FÖR NORDISK FÖRSKOLA