Tidningen C 1
utblick libdems STORBRITANNIEN DÖRRKNACKNING VÄRD
EFULLT I ÅRATAL FRAMÅT Efter folkomröstningen om medlemskap i EU rusar Storbritannien in i ett hastigt påkallat nyval 9 juni. Med en egen utvecklad kampanjmetod är Liberaldemokraterna (Liberal democrats) väl rustade inför den kommande valrörelsen. Text Emma Fahlstedt V i är redan över 100 000 medlemmar. Det säger Victoria Marsom, framgångsrik kampanjledare och ledamot i Liberaldemokraternas partistyrelse och idag internationell kommunikationskonsult på uppdrag av ALDE. Redan en timme efter att nyvalet tillkännagavs av Theresa May hade Liberaldemokraterna fått 1 000 nya medlemmar, 6 000 efter första dagen. Medlemstillströmningen kommer både från andra partier och från väljare som tidigare saknat medlemskap i ett politiskt parti. En förklaring bakom partiets framgångsrika medlemsvärvning är den metod man använder för väljarkontakter. Liberaldemokraterna har kontinuerligt sedan 1970talet haft en löpande dialog med sina potentiella väljare. Och man vet mycket väl hur betydelsefull dörrknackningen är. – Varje dörrknackning ger information som är värdefullt för flera år framåt, säger Victoria Marsom. Att besöka väljarna i deras hem och samla in information om var väljarna bor och vilka frågor som är viktiga har blivit ryggraden i kampanjarbetet. Vid varje möte samlar man också in telefonnummer och epostadresser för att kunna följa upp samtalet med väljarna. – Vår kampanjmetod hanterar den syniska Det är okej att kampanja för oss även om man inte är en medlem. attityd som många väljare har till politiker, menar Marsom. Genom att be om väljarnas åsikt i angelägna och lokala frågor visar Liberaldemokraterna att man bryr sig och samlar samtidigt in värdefull information inför utformningen av kommande valkampanjer. – Det är okej att kampanja för oss även om man inte är en medlem, fortsätter Marsom. Liberaldemokraterna är beroende av att volontärer hjälper till i kampanjarbetet och därför tillåter man också engagerade medborgare att kampanja för partiet även om man inte är partimedlem. – Kampanjande i lokalsamhället. Folk gillar Victoria Marsom det. Det handlar om allt ifrån att sätta upp en affisch i trädgården till att gå ut och knacka dörr med oss. Vi erbjuder utbildning för intresserade i hur man kampanjar, avslutar Victoria Marsom. TIDNINGEN C . 19