Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 3 no
vember • 2015 bil & trafik Hur är det med laddstolpar i Österåker? Antalet elbilar i Sverige har fördubblats varje år under 2010-talet. Men fortfarande finns inte en enda laddstolpe tillgänglig för allmänheten, vare sig i Österåker eller i Vaxholms kommuner. Elbilar och laddhybrider blir alltmer populära. Under 2010talet har antalet fördubblats varje år och idag rullar närmare 13000 elfordon i Sverige. Enligt SCB:s statistik fanns vid årsskiftet 2014/2015 i Österåker 10 elbilar och 13 laddhybrider och i Vaxholm fanns 2 elbilar och 6 laddhybrider. Men än så länge finns inte en enda laddstolpe tillgänglig för privatkunder i vare sig Österåker eller Vaxholm. Sedan snart två år tillbaka har Österåkers kommunanställda tillgång till en elbil som ingår i kommunens bilpool. En laddstolpe för bilen finns installerad på kommunhusets personalparkering och kan endast användas av kommunanställda. Kommunen har ansökt om ett lokalt klimatstöd med fokus på installation av laddstolpar, bland annat på den allmänna parkeringen vid kommunhuset, på Ljusterö torg och vid Kulla vägskäl. Dessa platser finns även med som exempel på lämpliga platser för installation av laddstolpar i den styrande alliansens budgetförslag. CityCon som driver Åkersberga Centrum ska även vara i planeringsstadiet med att installera laddstolpe i nya parkeringshuset i Åkersberga centrum. Vaxholms kommun har än så länge ingen elbil bland personalfordonen. I den styrande alliansens valmanifest utlovas att allmänna laddstolpar ska installeras i Vaxholm under mandatperioden och man har sagt att när nya bilar köps in till kommunverksamhet som t.ex. hemtjänst så ska miljöbilar och elbilar prioriteras. Privata aktörer Satsningar på laddstolpar är annars något som i stor utsträckning sker inom den privata sektorn. stora Ett flertal bensinstationskedjor och snabbmatsföretag har de senaste åren installerat egna Sladd på bilen? Sedan snart två år har Österåkers kommunanställda tillgång till en elbil. Bristen på laddstolpar för allmänheten här i norrort är total. I Österåker och Vaxholm finns idag inte en enda. Foto: Jesper Almén laddstolpar på sina stationer, som ligger i anslutning till högtrafikerade leder. Både Statoil och Max i Arninge har laddstolpar för allmänheten, men det är det närmaste Österåker- och Vaxholmsbor kommer laddstationer i sina egna kommuner. Enligt Per Fredriksson på Preem i Åkersberga säger Preemledningen att man hoppas kunna installera en laddstolpe på stationen i Åkerberga under det kommande tillgängliga året. OKQ8 har inga uttalade planer just nu för Åkersberga eller Vaxholm men utreder inför framtiden i takt med att elbilsmarkanden ökar. Inte heller Statoil har något datum för när eller om deras Åkersberga- eller Vaxholstationer kommer att få laddstolpar. McDonald’s har installerat laddstolpar på flera restauranger runt om i Sverige, men har för tillfället inga uppgifter om så kommer att ske på restaurangen i Åkersberga. Dyrt med snabbladdare Men hur viktigt är det då med laddstolpar för elbilsägare? Laddhybrider går ju både på el och vanligt bränsle och riskerar inte att bli stillastående om de får slut på el. Undersökningar visar att de allra flesta elbilsägare laddar sin bil hemma nattetid, vilket innebär att räckvidden på morgonen ger dem cirka 15 mil innan det är dags att sätta i laddkontakten igen. Enligt ett pressmedelande från föreningen Elbil Sverige kör de allra flesta bilägare inte längre än högst sex mil per dag. Så kallade snabbladdningsstationer som installeras på allmänna platser är ofta kostsamma att producera och därför blir företagen ibland tvungna att ta ut höga avgifter för laddningen. Därför laddar många elbilsägare bara så mycket som behövs för att komma till nästa billigare laddmöjlighet. Jesper Almén 11 Fiskar du efter ett körkort? Vi har agnat för bästa betet! Vi har släpvagnsutbildning, också! Utökad B-behörighet (B96) och BE-behörighet. Kerstins Trafikskola • Storängstorget 20 (intill Smörkransen) • Åkersberga Centrum • Tel. 08-540 223 90 www.kerstinstrafikskola.se