Kanalen 1
Åkersberga kanalen nr 45 • vecka 45 • tisdag 3 no
vember • 2015 bil & trafik Säkrare för fler cyklister Sammanställning av de vanligaste cykelreglerna Om du leder din cykel omfattas du per automatik av de regler som gäller för fotgängare, till exempel vid ett övergångsställe. Om du ändå väljer att cykla över vid övergångsstället har du väjningsplikt gentemot all trafik, alltså bilister, andra cyklar och mot de gående. Väjningsplikt Du måste i god tid sänka hastigheten eller stanna då du har väjningsplikt. Du får endast fortsätta cykla om det kan ske utan fara eller hinder. Cykla på cykelbanan När det finns cykelbana ska du som cyklist använda den. Barn får, till och med det år de fyller åtta år, färdas med cykel på gångbanan om cykelbana saknas. Du cyklar på höger sida av cykelbanan och gör omkörning till vänster. Samma regler som gäller på vägen. Gågata eller gångfartsområde När du cyklar på en gågata eller ett gångfartsområde är högsta hastigheten gångfart och du har väjningsplikt mot gående. Cykelpassage På vissa ställen finns så kallade cykelpassager. Dessa kan vara markerade med vita kvadrater i vägbanan. Här måste du som cyklist vara försiktig och bara korsa vägen om det kan ske utan fara. När du kommer in på en väg från en cykelbana har du dessutom väjningsplikt. Cykelöverfart Säkerhet i fokus vid satsning på cykelvägar. Foto: mAriA ehrs och chArlottA lAmbertz Österåkers kommun satsar på cykeln som färdmedel I Österåkers gång- och cykelplan, som antogs 2008, finns som delmål att det ska vara möjligt att nå kommunens olika delar på ett trafiksäkert sätt genom sammanhängande gång- och cykelvägar. Gång- och cykelplanen, som kommunstyrelsen just reviderar, innehåller öka. 2. Trafiksäkerheten för gående och cyklister ska förbättras. Andelen olyckor med oskyddade trafikanter ska minska. Kanalen ställde några cykelfrågor till Johan Bergqvist, Trafikplanerare i Österåkers kommun på väg- och trafikenheten, för att ta reda på vad kommunen gör för att nå dessa mål. Snöröjning och underhåll för ökad framkomlighet på cykelvägar, hur kan det bli bättre? – Redan idag har gång- och cykelvägar, tillsammans med bussgatorna, högsta prioritet. Hela tiden kommer nya metoder och maskiner som kan förbättra driften och kommunen är öppen för att prova ny teknik om det påvisar en effektivare drifthållning som ger bättre resultat. Ett delmål i cykelplanen från 2008 är ju att ha säkerheten i fokus. Hur ser möjligheten för motions-och tävlingscyklister ut att få säkrare förhållanden på vägarna? Det blir ju också ett problem för övriga fotgängare och cyklister om elit- och motionscyklister ska samsas om ytan på gång- och cykelbanorna. Finns det någon lösning kring den problematiken? – På gångbanan får endast barn upp till åtta år cykla. Men när det gäller gång- och hastigheten till vad trafiksäkerheten kräver, man ska ta hänsyn till vägen och trafikförhållanden i övrigt. Om du orsakar en allvarlig olycka kan det till exempel bli en prövning, polisen blir inblandad och en åklagare kommer förmodligen att åtala den som är skyldig till olyckan. Det kan handla om vårdslöshet i trafik, vållande till annans död och så vidare. Ett undantag från regeln att man måste cykla på cykelbanan, när sådan finns, utgörs av situationer där färdmålets läge gör det lämpligare att använda körbanan. Ett annat undantag skulle kunna vara i situationer där cykelbanan inte är snöröjd men körbanan är det. Hur ska man lösa problem som kan uppstå om det finns privata markägare där cykelbanor planeras? – Detta löses precis som vid nu huvudsakligen två målsättningar: 1. Andelen cykelresor ska cykelbanor eller endast cykelbanor så är det de generella hastighetsreglerna som gäller på cykelbanan. Inom tättbebyggt område är det 50 km/ tim och utanför tätbebyggt finnas lokala hastigområde 70 km/tim. Det kan även hetsgränser på 30 eller 40 km/tim. Men det finns också andra typer av hänsynsregler som kan göra det omöjligt att cykla så fort. Enligt trafikförordningen ska man anpassa byggnation av vanlig väg. Det vill säga frivilliga marköverenskommelser eller detaljplaneläggning. Många känner nog inte till ut? medborgare får vara att det finns ett cykelforum. Hur ser cykelforumet Vilka med och påverka där? – Cykelforumet är nystartat för 2015 där tanken är att vi ska ses en till två gånger per år. Alla är välkomna att delta och vi har gått ut med det på hemsidan samt att vi stod nere i centrum under Europeiska trafikantveckan och Johan Bergqvist, Trafikplanerare i Österåkers kommun. informerade och bjöd in till detta forum. Tanken är dels att medborgarna ska kunna komma in med sina frågor och synpunkter, dels att vi kan få in vad cyklisterna i Österåker tycker och tänker och vad vi kan förbättra. Vi bygger ut cykelnätet för medborgarna i Österåker. Då är det också väldigt viktigt att vi får in deras åsikter. Sedan ser vi det som ett forum där även vi kan informera mer om vad som händer med cyklingen både lokalt och regionalt. De som cykelpendlar till Stockholm vill göra det på ett säkert sätt. När finns det cykelbanor från Åkersberga till centrala Stockholm? – Österåkers kommun arbetar för tillfället med gång- och cykelväg från Åkersberga centrum längs Svinningevägen hela vägen till Kulla vägskäl. Här är det viktigt att Trafikverket sedan får till en anslutning mellan Kulla vägskäl och längs Vaxholmsvägen. I dagsläget förs diskussioner med markägare för att få till en koppling med Åkersberga och Täby längs Roslagsbanan. Men här är inget klart, säger Johan Bergqvist. På vissa ställen finns så kallade cykelöverfarter. Vid dessa är trafikmiljön utformad så att det är säkrast att fordon inte förs med högre hastighet än 30 kilometer i timmen. Cykelöverfarten är markerad med vita kvadrater i vägbanan. När du färdas ut på en cykelöverfart från en cykelbana ska du ta hänsyn till avståndet till och hastigheten hos fordon som närmar sig överfarten. Att svänga åt vänster För att andra trafikanter ska veta vart du är på väg; ge tecken i god tid innan du börjar svänga. Du kan göra ”den stora svängen” om du är osäker eller vid mycket trafik. Lägg dig längst till höger och fortsätt rakt fram över den korsande vägen. När det är fritt kan du slutföra vänstersvängen genom att cykla eller leda cykeln över vägen. KällA: trAnsportstyrelsen.se Cykelns utrustning Din cykel måste enligt lag vara utrustad med ringklocka och broms. När du cyklar i mörker måste din cykel vara utrustad med: • lykta med vitt eller gult ljus fram • lykta med rött ljus bak • vit reflex fram och röd reflex bak Krav på hjälm Alla barn och ungdomar under 15 år ska använda hjälm när de cyklar eller blir skjutsade på cykel. Så säger lagen som trädde i kraft den 1 januari 2005. KällA: trAFiKverKet 13 AURIS HYBRID ACTIVE PLUS Gilla oss! Introduktionspris 202.900 kr* ORD. PRIS: 226.900 KR Toyota Safety Sense som standard Toyota Auris Hybrid är utrustad med Toyota Safety Sense som på Auris består av fyra aktiva säkerhetssystem. Månadskostnad 1.607 kr/mån** MED TOYOTA FLEX BILLÅN Ladda hem vår App i App Store/Google Play LANE DEPARTURE ALERT PRE COLLISION SYSTEM ROAD SIGN ASSIST AUTOMATIC HIGH BEAM *INTRODUKTIONSPRISET GÄLLER TOM 31/12-15 OCH KAN EJ KOMBINERAS MED AVTAL OCH RABATTER. **FINANSIERING VIA TOYOTA FINANCIAL SERVICES: EXEMPEL PÅ MÅNADSKOSTNAD MED TOYOTA FLEX BILLÅN, 35 MÅN, ORD. RÖRLIG RÄNTA 3,95% (SEP -15), 30% KONTANT/INBYTE, 44% SLUTBETALNING/GARANTERAT ÅTERKÖPSVÄRDE OCH TOTAL KÖRSTRÄCKA OM MAX 4.500 MIL. DET GARANTERADE ÅTERKÖPSVÄRDET ÄR BASERAT PÅ ORD.PRIS. EFFEKTIV RÄNTA 4,7%. UPPLÄGGNINGSAVGIFT OCH AVIAVGIFT TILLKOMMER. BRÄNSLEFÖRBRUKNING OCH CO2-UTSLÄPP VID BLANDAD KÖRNING 3,5-4,0 L/100 KM OCH 79-91 G/KM. MILJÖKLASS HYBRID. BILARNA PÅ BILDERNA ÄR EXTRAUTRUSTADE. MED RESERVATION FÖR ÄNDRINGAR OCH TRYCKFEL. Maria Ehrs redaktionen@fixmedia.se Rallarvägen 12 • Åkersberga 08-544 103 60 www.bjbilab.se • info@bjbilab.se Besök hemsidan! Bilförsäljning • Service • Reservdelar • Bilskador • Billackering • Biluthyrning • Däck • Hjulhotell • AC-service • Glas-service Fri lånebil vid service (måste förbokas) Bilförsäljning Månd - Fred 9-18 Lörd-Sönd 11-15 Bilservice Månd - Fred 7-18 NYA TOYOTA E AURIS HYBRID N MJUKARE KÖRMASKIN Foto: chArlottA lAmbertz