Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN LEDARE PORSCHE MAGASIN UTGÅVA #37
2021 ANSVARIG UTGIVARE Raine Wermelin REDAKTIONSRÅD Andreas Lundberg, Fredrik Derkum, Sanna Strömbäck, Martin Stadhammar EN LADDAD MILSTOLPE ATT ELEKTRIFIERINGEN AV BILVÄRLDEN är här på allvar råder det inte längre någon som helst tvekan om. För oss på Porsche i Sverige står det extra tydligt när vi summerar 2020. Under året nådde vi nämligen milstolpen att mer än varannan ny Porsche som levereras i Sverige helt eller delvis drivs av elektricitet. Med siffran 50,5 procent laddbara bilar når Porsche en femteplats bland bilmärken i Sverige. Bortser man från rena elbilstillverkare ligger Porsche på tredje plats och i jämförelse med övriga premiumtillverkare är Porsche bäst i klassen. Men vi nöjer oss inte med det, innan 2021 är över är vår förhoppning att hela 60 procent av alla Porsche som levereras i Sverige ska vara laddbara. Porsche var tidigt ute med laddbara bilar. 2013 kom Panamera S E-Hybrid och samma teknik lanserades i Cayenne 2014. Rent försäljningsmässigt kom det stora genombrottet med den generation av Panamera som lanserades i november 2016. Idag erbjuder Porsche inte mindre än tio olika laddbara hybridmodeller på den svenska marknaden, sex versioner av Panamera och fyra versioner av Cayenne. Under förra året lanserades vår första helt elektrifierade modell, Taycan, och intresset för den bilen har varit överväldigande, vilket vi naturligtvis är glada, tacksamma och stolta över. Och resan fortsätter med både funktionella och sportiga Taycan Cross Turismo, som lanseras i sommar. Först ut i segmentet helelektriska kombibilar borde bilen passa svenska bilköpare extra väl. Vill du titta närmare på nya Taycan Cross Turismo är Nordea Open, även känd som Båstad-tennisen, ett ypperligt tillfälle. Från och med i sommar är nämligen Porsche stolt huvudsponsor till den anrika tennisturneringen, som äger rum i juli. Så räkna med gott om nya Porsche-modeller runt centercourten. Jag vet att många av er redan kommit igång med Trackday-säsongen. Intresset för bankörning runt om i Sverige har ökat rejält de senaste åren, vilket vi märker inte minst genom den ökade efterfrågan på Porsche 911 och 718, såväl nya som begagnade, hos våra Porsche Center. En utmärkt början för att ta steget till bankörning är våra utbildningar Porsche Experience, som hålls i maj och Porsche Track Experience som hålls i augusti och september. Kontakta ditt Porsche Center om du vill veta mer. Och apropå bankörning, du har väl inte missat att vi nu lanserar en ny version av ikoniska Porsche 911 GT3? Den perfekta följeslagaren på just Trackdays och vid bankörning. Raine Wermelin Direktör, Porsche Sverige REDAKTIONELL PRODUKTION BerntzonBylund Eriksbergsgatan 31 114 30 Stockholm E-post: porschemagasin@berntzonbylund.se berntzonbylund.se CHEFREDAKTÖR Oskar Hammarkrantz REDAKTIONSCHEF Carin Larsson ART DIRECTOR Lisa Flodin Nordström FINAL ART Stephen Jones TRYCK Danagård Litho ANNONSFÖRSÄLJNING Newsfactory Hans Dahlström hans.dahlstrom@newsfactory.se Tel. 070-393 70 30 INNEHÅLL Porsche Magasin är en fristående produkt, publicerad av Porsche Sverige. Samtliga artiklar är av redaktionell art. Åsikter framförda av enskilda skribenter behöver inte nödvändigtvis överensstämma med redaktionens. PORSCHE Porsche Sverige Smista allé 44 141 74 Segeltorp Porsche och dataskyddsförordningen Porsche Sverige, som är generalagent för Porsche i Sverige, har samlat in dina personuppgifter, namn och adress, för att kunna skicka Porsche Magasin till dig. Våra intressen för en sådan behandling är att marknadsföra och informera om våra befintliga eller nya produkter eller tjänster. Vill du läsa mer om dina rättigheter och om hur vi behandlar personuppgifter, läs mer på: http://www.porsche.se/gdpr/ Om du inte vill ha Porsche Magasin, kontakta oss på: Porsche Sverige, Smista Allé 44, 141 74 Segeltorp. Alternativt logga in på: https://minauppgifter.vwgroup.se 11