Porsche magasin 1
I de oasfalterade backarna visar sig också eldrif
ten ha oväntade fördelar, förutom nollutsläpp och lägre klimatavtryck. Att kraften kommer omedelbart, och inte är beroende på varvtal, gör att krypkörning i slingriga och grusiga backar sker ovanligt smidigt. EXTRA UTRYMME Porsche Taycan Cross Turismo är en av årets mest omtalade och emotsedda nyheter i bilvärlden. Men samtidigt har den varit en ganska dåligt bevarad hemlighet. Redan på Genèvemässan i mars 2018 visades konceptbilen Mission E Cross Turismo upp, och blev omedelbart en av mässans stora snackisar. Sedan dess har Porsche Taycan lanserats, och därmed har den produktionsklara bilen också bytt namn till Taycan Cross Turismo. När vi står här vid det tidigare kalkbrottet Smöjen på nordöstra Gotland och för första gången ser bilen i verkligheten är det lätt att konstatera att designavdelningen på Porsche hållit sig väldigt nära konceptets eleganta men samtidigt kraftfulla formspråk. Den främre delen av bilen delar sin form med syskonet Porsche Taycan, medan en lång, svagt sluttande taklinje visar att bilen är redo för äventyr och att bagageutrymmet har ökat. Offroad-utseendet framhävs ytterligare av skärmbreddare, unika spoilers fram och bak och speciella sidokjolar. Som en del av 16 Offroad Design-paketet har Cross Turismo speciella vingar i hörnen av främre och bakre stötfångaren och längst bak på sidotröskeln, med uppgift att skydda mot stensprut. Med sin förlängda taklinje visar bilen också upp ett tydligt släktskap med storkusinen Panamera Sport Turismo. Vår bil är i den nya kulören Coffe Beige Metallic, som visar sig harmoniera perfekt med den ljusa, kalkrika marken, det djupblå havet, den stundtals stålgrå himlen och de mättat gröna och vindpinade tallarna här. Att vi valt nordöstra Gotland som scen för den första körningen av bilen på svensk mark handlar naturligtvis inte bara om att bilens kulör råkar gifta sig väl med omgivningarna. För till den här platsen söker sig gärna våghalsiga surfare och orädda cyklister som mer än gärna utmanar kalkbrottets små stigar och branta backar. Helt enkelt adrenalinsökare som är redo för äventyr och trivs bäst nära naturen. Precis som nya Porsche Taycan Cross Turismo. Med upp till 47 millimeter ytterligare utrymme för huvudet i baksätet jämfört med Taycan, upp till 1 212 liter bagagevolym och en stor bagagelucka baktill är Cross Turismo en verklig allround-bil. Porsche har också utvecklat en speciell cykelhållare till Taycan Cross Turismo. Upp till tre cyklar kan transporteras bak