Porsche magasin 1
Nya Porsche 911 GT3 trivs lika bra på bana som på
vardagens utflykter och äventyr. nsdagen den 17 februari 2021 var en dag med många röda kryss i kalendern hos Porsche-fantaster världen över. Det var nämligen dagen för den efterlängtade presentationen av den sjunde versionen av Porsche 911 GT3. Hade teknikerna och ingenjörerna hos Porsche ännu en gång lyckats göra den nya versionen ännu lite snabbare, ännu lite vassare, ännu lite mer brutal? Det var inte bara Porsche-fantaster som satt som klistrade när de nya siffrorna presenterades, utan även konkurrenterna. För sedan den första versionen av bilen presenterades i mars 1999 på Genève-salongen har bilmodellen satt en helt ny standard för högprestandamodeller i gränslandet mellan banracer och gatbil. Och visst hade de lyckats. Igen. 24 Den sexcylindriga boxermotorn på fyra liter som levererar 510 hästkrafter bygger på drivlinan i 911 GT3 R, beprövad och testad i långloppsracing, och det är också i princip samma motor som används i den renodlade tävlingsbilen 911 GT3 Cup. Resultatet är en briljant körmaskin; effektiv, exakt och högpresterande – lika perfekt på bana som vid vardagskörning. Med en toppfart på 320 km/h (318 km/h med PDK) är den till och med snabbare än förra 911 GT3 RS. Den accelererar från 0–100 km/tim på 3,4 sekunder. Bilen erbjuds också med en sexväxlad manuell låda. Numera räknas ju också varvtiden runt Nürburgrings nordslinga som en standard och ett riktmärke för att bedöma sportbilars kompetens och prestanda. Och även här presenterar Porsche siffror som får konkurrenterna att sätta morgonkaffet i halsen. Testföraren Lars Kern körde det 20,8 kilometer långa varvet på rekordlåga 6:59,927 minuter. Det kortare varvet på 20,6 kilometer, som tidigare använts som riktmärke, klarade 911 GT3 på 6:55,2 minuter. UTVECKLAD I WEISSACH Nya Porsche 911 GT3 är också resultatet av ett nära samarbete med Porsche Motorsport i Weissach. I ännu högre grad än tidigare har ren racingteknik överförts till en serietillverkad bil. Framvagnen med dubbla länkarmar och sofistikerad aerodynamik, bakvingen med svanhalsinfästning och den markanta diffusorn kommer från den framgångsrika GT-tävlingsbilen 911 RSR. Den sofistikerade aerodynamiken är ett direkt resultat av erfarenheterna av motorsport och genererar väsentligt större marktryck utan att luftmotståndet påverkats i