Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN 911 GT3 ”Resultatet är en briljan
t körmaskin” någon större grad. I prestandaläget ökar de manuellt inställda ving- och diffusordelarna det aerodynamiska trycket för högre kurvhastigheter. Det är dock enbart avsett för bankörning eftersom det är där 911 GT3 verkligen kan spela ut hela sitt register. Trots bredare kaross, större hjul och andra tekniska nyheter väger nya GT3 inte mer än föregångaren. Med manuell växellåda är tjänstevikten 1 493 kg och med PDK 1 510 kg. Främre huv av kolfiber, rutor av lättviktsglas, optimerade bromsskivor och smidda lättmetallfälgar ser till att hålla vikten nere, vilket också avsaknaden av baksäte gör. Det lätta sportavgassystemet minskar vikten med inte mindre än 10 kg. Med elektriskt justerbara avgasklaffar ger det en imponerande ljudupplevelse samtidigt som det uppfyller EU:s standard för ljudnivå. Bränsleförbrukningen vid blandad körning är 13,0 liter per 100 km (med manuell växellåda: 12,9 l/100 km). Racinggenerna märks i nästan alla detaljer i nya 911 GT3. En nyhet är track screen: med ett knapptryck reduceras informationen på de digitala skärmarna vid sidorna om den centralt placerade varv-räknaren, graderad till 10 000 varv/min, för att istället informera om däcktryck, oljetryck, oljetemperatur, bränslenivå och kylvattentemperatur, viktiga uppgifter vid bankörning. Skärmen visar också en växlingsassistans med färgade staplar till vänster och höger om varvräknaren och en växlingsindikator från Porsche Motorsport. INGENJÖRSMÄSSIG BEDRIFT Med andra ord är nya Porsche 911 GT3, precis som sina föregångare, en högkompetent banverktyg, samtidigt som den faktiskt fungerar alldeles utmärkt för vardagskörning på både småvägar och motorväg. Och det är faktiskt en ännu större ingenjörsmässig bedrift än alla imponerande prestandasiffror. 25 Även förarmiljön och resten av interiören är optimerad för snabba varv.