Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN EXCLUSIVE MANUFAKTUR som bilen he
lt enkelt skulle bli lite sämre att köra. – Med allt fler bilar på våra vägar ökar intresset för att ha en helt unik bil, en som det bara finns just ett enda exemplar av. Många tycker det är roligt att sätta sin egen prägel. Att förändringarna är gjorda direkt i fabriken ger också ett extra värde, säger Anders Ardhe, produktspecialist Exclusive på Porsche Sverige. RESAN KAN BÖRJAR ONLINE Och just Porsche Sverige har faktiskt beställt en egen Exclusive-variant av senaste generationen 911 Carrera S för att fira märkets 70 första år här i landet. Det mest iögonfallande är den vackra kulören som går under namnet Brewster Grün, en färg som sägs ha varit Ferdinand Porsches favoritfärg som både han och resten av familjen gärna valde till sina privata bilar. Experterna på Exclusive har lyckats ta fram en variant av den gamla färgen som möter dagens alla kvalitets- och miljökrav. Bland de andra tillvalen märks logotyp bak i guldnyans, läderinteriör i helsvart med sätesmittsektioner i färgen Pebble Grey, kontrastsömmar, läderklädda lameller till ventilationsspjällen, solskydd i alcantara, accentpanel i trä och mycket, mycket mer. – Resultatet är en 911 generation 992 för Sverige som rullat ut från fabriken i ett aldrig tidigare skådat utförande. Made in Zuffenhausen. För oss handlar det inte om att synas mest, utan om att kunna ta passionen som vi har för varumärket ett steg längre och i en unik riktning, säger Anders Ardhe. För den som själv vill skräddarsy sin Porsche med hjälp av Exclusive börjar resan hemma vid datorn där man i lugn och ro kan prova sig fram bland tillval med bilkonfiguratorn. Därefter kontaktar man sitt Porsche Center, som gärna hjälper till med frågor och funderingar. De håller också kontakten med Porsche Exclusive i Zuffenhausen för utvärdering och godkännande av val. För de mest engagerade kunderna finns också möjlighet att besöka Exclusives egen ateljé i Werk1 för att titta närmare på färger och material. Exclusive arbetar kontinuerligt med nya lösningar för att möta kundernas önskemål. En spännande nyhet här är en unik och innovativ tryckmetod som tillåter att printa grafiska element på bilens karossdelar, bland annat en personifierad front med mönster och design baserat på köparens egna fingeravtryck. Mer unikt och personligt än så kan det ju knappast bli. På sikt kommer man även att kunna printa andra motiv och mönster och även på andra karossdelar. – Individualitet och personifiering är väldigt viktigt för Porsche-köpare, och vi ser ett stort intresse hos våra kunder för att specialanpassa sin bil, säger Anders Ardhe. 45