Porsche magasin 1
Grant Larsons skiss till vad som senare skulle ko
mma att bli en älskad tvåsitsig sportbil med självklar plats i Porsche-familjen. B 48 land världspremiärerna av stora pickup-trucks och SUV:ar på bilsalongen i Detroit 1993 stod en liten retro-inspirerad konceptstudie av en mittmotorroadster. – Mottagandet var överväldigande, säger Horst Marchart, styrelsemedlem i Porsche AG med ansvar för Research and Development. Redan innan vi kom tillbaka hem stod det klart att vi måste bygga den. Resan fram till braksuccén i Detroit var dock långt ifrån spikrak. 1990-talets början bjöd på stora utmaningar för världens biltillverkare. Porsche, som exporterade 60 procent av sin produktion till USA, brottades med en svag dollar som pressade upp priserna och gjorde kaffeved av märkets vinstmarginaler. – Försäljningen var nere på 15 000 enheter per år, fortsätter Marchart. Stämningen i bolaget var minst sagt osäker. Porsche behövde en ny strategi, med produkter som både klarade av att frälsa köparna och skapa en långsiktigt hållbar affär. – Min idé var att gå tillbaka till rötterna. Att utveckla en mer kostnadseffektiv och användarvänlig 911 samt att vid sidan av den bygga en mindre sportbil. Utvecklingen skulle ske parallellt med ett gemensamt designspråk som förtydligade märkesidentiteten. Designuppdraget för den nya modellen gick till den idag legendariske Grant Larson som hade anlänt till Porsche 1989 efter examen vid ArtCenter College of Design i Kalifornien. – På den tiden var vi kända som företaget som ansiktslyfte bilar, men som inte skapade några nya modeller, berättar Larson. Inget drömläge för mig som ung designer. Men vips låg drömprojektet på hans skrivbord. Ett uppdrag att designa en helt ny bilmodell för Porsche och plötsligt hängde allt på Larsons unga axlar och hans oprövade penna. SNEGLADE I BACKSPEGELN Designbriefen handlade om en Porsche för framtiden men Larson sneglade allra mest i backspegeln. Han lockades av racingromantiken och märkets starka mittmotorhistoria med 1950-talets tävlingsbilar som var både framgångsrika och vackra. Stora mängder teckningar producerades som tejpades på väggen i designstudion. Teamet klistrade sedan små röda prickar på idéerna som de gillade mest.