Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN HISTORIA Björn Waldegård vid Sven
ska Rallyt 1969. Prins Bertil betydde mycket för märkets popularitet i Sverige. Det blev inte mindre än fyra SM-guld i racing på raken. På den internationella racingscenen gjorde Joakim Bonnier succé med Porsche i Grand Prix-sammanhang och som dubbel segrare i det legendariska landsvägsloppet Targa Florio på Sicilien. Nästa stora steg inom svensk motorsport togs i slutet av 60-talet. Då med en blivande världsmästare bakom ratten på en Porsche 911. – 1967 körde Björn Waldegård med Porsche i Svenska Rallyt för första gången och det höll på att bli seger direkt. Det säger Lars-Göran Thomasfolk, servicetekniker och mottagare av fabrikens utmärkelse ”Das Goldene Porsche-Wappen” för framstående arbete inom teknisk service. Björn Waldegård och hans Porsche 911 tog tre segrar i följd i Svenska Rallyt. Framgångarna lade grunden för en spektakulär internationell karriär som inleddes på allvar i Porsches fabriksteam där Waldegård vann klassikern Monte Carlo-rallyt både 1969 och 1970. – Porsche har varit väldigt duktiga med tävlingsverksamheten, summerar Thomasfolk. Det är motorsporten och kvaliteten på bilarna som har byggt styrkan i varumärket. OLJEKRISEN Trots medvinden inom motorsporten blåste det motvind på världens bilmarknader. Oljekrisen och konjunktursvackan slog hårt mot bilismen. Årtiondet var dock inte helt utan ljusglimtar för Porsche i Sverige, minns Sven-Åke Enocksson. 54 – Dåvarande kronprinsen hade träffat Silvia. Det betydde väldigt mycket. Det byggde varumärket med en historisk styrka. Enocksson refererar till ett av de mest kända fotografierna i svensk presshistoria. Den första bilden på Sveriges framtida drottning. Hon fångades på bild vid en bensinstation på Öland sittande i den dåvarande kronprinsens himmelsblå Porsche 911 Targa. Trots kunglig draghjälp skulle det dröja en bit in på nästa årtionde innan sportbilsförsäljningen tog fart på allvar igen. Porsche hade dittills sålts via Volkswagen-handlare men vid slutet av 80-talet såg man behovet av ett separat importörsbolag och märkesbundna återförsäljare. – Vi skapade ett separat Porsche-team med en grupp duktiga medarbetare och frågan gick till mig om jag ville sköta Porsche parallellt med ansvaret som försäljningschef för VW och Audi, fortsätter Enocksson. Inventarierna vid övertagandet bestod av en demo-911:a parkerad i källaren på dåvarande VAG Sverige och en liten kortlåda med ett spekulantregister. I den lådan fanns även det berömda faxet från Gmünd, anno 1949, som alltjämt tjänade som importörsavtal. Organisationen etablerades med återförsäljare i Stockholm, Göteborg och Malmö samt privata specialister i Karlstad, Borås, Helsingborg och Kalmar. Navet i det svenska återförsäljarnätet var fortsatt Lindhagensplan. – Korsningen utanför var Stockholms mest trafikerade plats och vi hade en röd Porsche 911 på taket. Innanför dörrarna fanns ett hav med nya Porsche och en jättefin begagnathall.