Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN TAYCAN ”Nya Taycan är ett finsmak
arval, precis som sina syskon.” inns du sandsäckarna i bagageutrymmet? De som skulle ge lite extra tyngd över bakhjulen i halt väglag? Det låter förmodligen som ett skämt i yngre öron att folk körde runt med 50 kilo sand eller cement för att hålla sig på vägen. Men för inte särskilt länge sedan var det en vanlig syn. Bakhjulsdrift har sina sidor. Åtminstone i en bil som är lätt baktill och tung fram. Ju större och starkare motor under huven, desto större utmaning för bakhjulen att hålla spåret. Om du kört en Porsche 911 på snö eller is vet du däremot hur det känns när bakhjulen får hjälp av motorns tyngd att bita sig fast i vägbanan. Kolla några filmklipp med äldre 911 i rallytävlingar på grus 62 eller snö – drivet ut ur kurvorna kan få Usain Bolts spikskor att verka sliriga. Det är ändå inte konstigt att fyrhjulsdrift slagit igenom brett bland svenska bilköpare, i såväl sportbilar som familjevagnar. Allsidigheten, säkerheten och bekvämligheten är svårt att snacka bort i ett land med vår väderlek. För många gäller ”en gång fyrhjulsdrift, alltid fyrhjulsdrift”. Men nu håller jag in en av touchknapparna på instrumentpanelens högra kant i några sekunder och får bekräftelse på skärmen: PSM urkopplat. I klartext är antisladdsystemet satt på avbytarbänken. Lagom packad snö, fria tyglar och bakhjulsdrift – det här är körglädje i dess mest basala form. TVÅ BATTERISTORLEKAR Porsche Taycan har i skrivande stund lanserats i tre versioner som samtliga är fyrhjulsdrivna (4S, Turbo och Turbo S). Det senaste tillskottet är däremot bara bakhjulsdrivet. Nya Taycan har kvar den bakre motorn (samma som i Taycan 4S) och den tvåväxlade lådan, medan den främre motorn utgår. För övrigt finns i stort sett allt i behåll, inklusive de två batteristorlekarna att välja mellan. Provbilen har det större batteriet på 93,4 kilowatt-timmar och med boostfunktionen levererar elmotorn 476 hästkrafter. Jag kan ärligt säga att den effektsiffran har svårt att bevisa sig under den här utflykten, då hela Mellansverige är insvept i kyla och vägbanorna består av packad snö eller is.