Porsche magasin 1
PORSCHE MAGASIN TAYCAN Resan går längs några mil
motorväg och inte heller filbyten över moddsträngar bekommer Taycan nämnvärt. Framför allt har föraren alltid en klar bild av vad som händer – bilen kommunicerar som en äkta sportbil om hjulens förehavanden. Här blir det än en gång uppenbart vilken komfortfördel elbilen har: ett mycket begränsat vindbrus och ett dämpat däckljud är allt som hörs. Dessutom har Taycan en imponerande repertoar för sin fjädring och stötdämpning. Den här dagen är det inte någon vits att aktivera den hårdaste inställningen (tvärtom, jag justerar dämpningen till det mjuka läget även när vi kör i Sport Plus), men från körningar på solvarm asfalt med tidigare Taycan-versioner vet jag vilken supersportbil som döljs i denna fyrdörrars familjevagn. Nu njuter vi främst av de ytterst följsamma fjädringsrörelserna över isbarkskanter och broskarvar. MILEN RINNER IVÄG Efter några mil stannar vi för att äta lunch och passar på att ladda batteriet vid en Ionity-station. Det är onödigt tidigt, i det här utförandet anges Taycans räckvidd till 484 kilometer, vilket är längst i modellserien. Med 270 kW laddning ges 100 km på fem minuter. Dessutom kan Taycan i likhet med sina fyrhjulsdrivna syskon återvinna energi med hela 265 kilowatt vid inbromsningar. Milen rinner iväg, vi tröttnar på motorI alla fall vad beträffar acceleration från stillastående. Inte heller en fyrhjulsdriven Taycan skulle vara i närheten av sin verkliga sprintkapacitet i den rådande halkan. Ändå är drivkraften förbluffande i alla lägen. Sandsäckarna kan vi slutgiltigt förpassa till historien, eller åtminstone till närmaste cykelbana. Den låga tyngdpunkten i Taycan, som kommer av batteriets placering under golvet mellan hjulaxlarna, gör underverk för bilens grepp och balans. Vi mjukar upp oss på en tom parkeringsplats och får en omedelbar insikt i den grundläggande fysiken i bakhjulsdrivna Taycan. Det är enkelt, roligt och belönande att lura bilen till yviga bakvagnssladdar – och lika enkelt att återställa ordningen. Körläget Sport Plus ökar gasresponsen och motorns attackvilja sätts på högsta nivå. Ändå är det lätt att modulera hur mycket effekt som ska släppas fram, inga krumsprång eller överraskningar. Bara en känsla av att sinnena är skärpta. När vi rusat av och beger oss ut på det allmänna vägnätet får PSM (Porsche Stability Management) återinträda i tjänst. Även med systemet inkopplat tillåts en viss driftvinkel innan det med ytterst finkalibrerade ingrepp avvärjer farligheter. Om andan faller på och omständigheterna tillåter finns ett frestande mellanläge. Då går det att köra riktigt brett men med systemet aktivt i bakgrunden och hela tiden berett att ingripa. vägen och väljer istället små och mellanstora landsvägar norr och söder om Mälaren. Vintersolen gnistrar och det är frestande att vika av norrut – mot skidorter och ännu mer snö. SLINGRANDE VÄGAR Med Taycan behöver man inte tveka över att företa den riktigt långa resan, här finns såväl komfort som räckvidd och möjlighet att ladda snabbt. Ändå ser jag fram emot vårens varma asfalt och en slingrande väg med god sikt. Där tror jag att den bakhjulsdrivna versionen kommer att blomstra. Utöver att ha ett lägre pris, lägre vikt och rekordlång räckvidd är nya Taycan nämligen ett finsmakarval – precis som sina fyrhjulsdrivna syskon. 63