Porsche magasin 1
911 VISION SAFARI FÅ BILMÄRKEN HAR LYCKATS nå sto
ra framgångar i både banracing och rally på samma nivå som Porsche. 1978 ställde vår egen Björn Waldegård upp i East African Safari Rally, en 500 mil lång prövning genom tuff terräng och i stekande hetta. Bilen han satt i var den då helt nya Porsche 911 SC Safari, en specialmodell för just krävande, långa rallyn. 2012 tog Porsche upp konceptet igen när de skapade denna fullt körbara prototyp baserad på 991-generationen, som både en hyllning till historien och en tänkbar rallyvinnare för sin tid. Tyvärr sattes bilen aldrig i produktion. BOXSTER BERGSPYDER 2015 fick en grupp på utvecklingsavdelningen i Weissach i uppdrag att skapa en sportbil baserad på Porsche Boxster, men så lätt och minimalistisk som tänkas kunde. Alltså att gå ännu längre än i Boxster Spyder för att uppnå ett så optimalt kraft/vikt-förhållande som möjligt. Man tittade bakåt i arkiven och fann Porsche 909, byggd nästan 50 år tidigare, som med sina 384 kilo är den lättaste bil Porsche någonsin tävlat med. Resultatet blev en ensitsig, taklös bil utan vindruta eller dörrhandtag, men med ett flertal komponenter i kolfiber och teknik och detaljer hämtade från Porsche 918 Spyder. 904 LIVING LEGEND PORSCHE 904, ELLER CARRERA GTS som den också är känd som, anses av många som den vackraste bil Porsche någonsin byggt. Därför är det inte så konstigt att märkets designers gärna blickar tillbaka till 1964 och just den bilen när de söker inspiration. Men det mest spännande med det här konceptet från 2013 är inte den linjesköna karossen, utan vad som döljer sig under den. För här finns ingen vrålade Boxer-sexa, eller ens en turboladdad fyra, utan istället en tvåcylindrig motor på 1,2 liter från en Ducati-motorcykel för maximerad bränsleekonomi. Smart, snålt och före sin tid. VISION 918 RS CONCEPT EFTER TVÅ ÅRS PRODUKTION OCH 918 tillverkade exemplar lämnade den sista Porsche 918 Spyder Zuffenhausen år 2015. Men teknikerna och designavdelningen hos Porsche har aldrig riktigt övergett supersportbilen. Så 2019 tog man fram ett koncept för att ytterligare förflytta bilens möjligheter och prestanda. Målet var att skapa en högkompetent banracer, men som fortfarande skulle kunna registreras för att köras i vanlig trafik. Särskilt mycket av 918:s vackert sportiga framtoning finns faktiskt inte kvar, och det beror på att den nya karossen är utvecklad för optimal aerodynamik, snarare än att försöka tilltala ögat.