AMES 1
Jan Brandinger och Gunilla Rundqvist i ett av Cor
dinators undersöknings- och behandlingsrum på Garnisonen. FÖR FRISKARE FÖRETAG V Psykisk ohälsa är den vanliga orsaken till sjukskrivning i Sverige och står för omkring 40 procent av alla sjukfall. Men det går att hindra – om man gör det i tid. Genom kartläggning och systematiskt arbetsmiljöarbete skräddarsyr Linköpingsföretaget Cordinator företagshälsovård i förebyggande syfte. id Karolinska Institutet har forskare med Irene Jensen i spetsen sammanställt det svenska och internationella kunskapsläget kring psykisk ohälsa och psykosocial arbetsmiljö. Arbetsrelaterad psykisk ohälsa kan uttryckas som depression, ångest, utmattningssyndrom och andra typer av stressrelaterade besvär. Oavsett orsak till besvären kan insatser från arbetsgivaren och företagshälsan göra stor skillnad – både för individen och för arbetsförhållandena. ENLIGT DE FÄRSKA forskningsresultaten krävs att jobba betydligt mer med arbetsplatsnära insatser – att cheferna på företagen vet vilka riskerna i arbetsmiljön är och hur man kan förebygga dem. För Linköpingsföretaget Cordinator är det knappast någon nyhet – utan något de arbetat med under flera år. – Genom våra olika affärsområden kan vi erbjuda en komplett lösning till företagen som både syftar till att förebygga ohälsa och en åtgärd om man är sjuk, berättar VD:n Gunilla Rundqvist. – Lika självklart som att man följer upp ett högt blodtryck, lika viktigt är det att jobba med åtgärder i arbetsmiljön, förklarar Jan Brandinger – fysioterapeut, ergonom och 14 arbetsmiljöutvecklare. Beroende på vad det handlar om får patienten hjälp av någon av de olika kompetenser som finns hos Cordinator – bland annat inom ortopedi, allmänmedicin, psykiatri, neurologi, ögon, kardiologi och idrottsmedicin. – Hos oss kan de anslutna företagens medarbetare alltid räkna med snabb hjälp. Vi ser till att slussa vidare till rätt specialist. Genom vårt nära samarbete med försäkringsbolagen kan även de som har en sjukvårdsförsäkring använda våra tjänster, säger Gunilla. ARBETSMILJÖVERKET ÄR DEN statliga myndighet som ska se till att lagar som gäller arbetsmiljön följs av företag och organisationer. I mars 2016 gäller nya föreskrifter avseende organisatorisk och social arbetsmiljö. Föreskrifterna är anpassade till dagens arbetsliv och förtydligar vad arbetsgivare och arbetstagare ska göra inom ramen för det systematiska arbetsmiljöarbetet som alla arbetsgivare har ansvar att bedriva. Genom att kartlägga arbetsmiljöfaktorer på organisations- och individnivå erbjuder Linköpingsföretaget Cordinator lösningar för att uppfylla arbetsmiljölagens krav på systematiskt arbetsmiljöarbete. Cordinator sticker ut lite extra genom bredden i sitt arbete. – Företagshälsovård handlar inte bara om att göra en hälsokontroll TEXT: JOAKIM LÖWING FOTO: JOAKIM LÖWING och sedan är det bra. För oss är dialogen viktig, både med företagets ledning och individen. De olika testerna och proverna, samt hälsosamtalen, ger en bas. Men kommer något fram där kan man behöva gå vidare, betonar Gunilla. Målet är att deras arbete ska löpa som en röd tråd genom företaget. – De företag som vi jobbar med och som följer vårt koncept fullt ut har alla låga sjuktal . Ser man kontinuerligt till att ha en god arbetsmiljö som främjar en god hälsa sparar företaget mycket pengar i längden. När anställda med psykisk ohälsa går från sjuknärvarande till sjukfrånvarande kan det bli mycket kostsamt, menar Jan. ORSAKERNA KAN VARA bland annat för hög arbetsbelastning, stress och dåliga relationer på arbetsplatsen. – Att ohälsan är arbetsrelaterad behöver inte alltid betyda att det finns några enkla samband mellan arbetet och de psykiska besvären. Ofta är det en kombination av faktorer i arbetslivet och privatlivet som ligger bakom. Det viktigaste för oss är att ta reda på anledningen och hitta en lösning på problemet, säger Jan. Han fortsätter: – Det är möjligt att ha mycket att göra på jobbet, men det måste ändå finnas tid för återhämtning. Vi har också bidragit till att få i gång fler medarbetare till fysisk träning, som betyder mycket för prestationsförmågan och är därtill en bra form av återhämtning. Cordinator skräddarsyr sin företagshälsovård utifrån företagens behov och anpassar insatserna på organisations- grupp- och individnivå med konkreta åtgärder och uppföljningar av desamma. – På ett företag var det till exempel flera som led av högt blodtryck – vilket kan ha berott på att de nyligen hade gjort en stor omorganisation. Ledningen behövde förstärka sin dialog med de medarbetarna, förklarar Gunilla. – Våra vetenskapligt verifierade kartläggningsinstrument ger tydliga svar på utvecklingsområden när det gäller organisation, ledarskap och medarbetarskap. Vi sätter upp delmål och jag besöker företagen för att se att handlingsplaner följs, vilket är avgörande för en positiv utveckling. Det gör att våra kunder ser vårt arbete som en investering och inte en kostnad, framhåller Jan. n DET HÄR ÄR CORDINATOR STARTADE: 2004. ARBETSOMRÅDE: Ett privat sjukvårdsalternativ i Östergötland som erbjuder professionell rådgivning och skräddarsyr sjukvårdslösningar för både små och stora företag. ANTAL ANSTÄLLDA: Nio stycken. OMSÄTTNING: 9,3 miljoner kronor.