AMES 1
KRÖNIKA Löften om kommunikation Hela livet handla
r om löften där man lovar det ena efter det andra och det byggs upp genom kommunikation. Nu undrar ni var jag ska komma. Jag läste i vår dagstidning hur planerna ser ut för Linköpings stad till år 2040. Staden skulle enligt planeringen växa på höjden och flera grönytor skulle förvandlas till huskroppar. Den enda utbyggnaden som nämns är att stadskärnan ska växa över Stångån och bli ett med Kallerstad genom det nya resecentrat. Det pratas om spårvagnar och en helt ny innerstadsmiljö där alla samhällsklasser ska få leva tillsammans. Helt underbart att ge den bilden, men är den realistisk? Nu kommer jag till mitt tema för den här krönikan, nämligen kommunikation genom att resa i en stad. Bilen är fortfarande det vanligaste färdmedlet och om Linköping ska ändra den statistiken så måste man ta till andra åtgärder än att förbjuda dubbdäck på Hamngatan. De stackars cyklisterna med dubbdäck får ju då inte heller korsa eller åka på den gatan. Man kan inte heller ta bort biltrafiken i innerstaden och tro att man kan ersätta den kommunikationen med buss så som dagens busskarta ser ut. Jag såg en dokumentär om Jan Stenbäck där han flertalet gånger startat ett projekt/företag som inte gick som han hade tänkt sig. Läs: att han inte tjänade så mycket pengar han ville på den investeringen. Då tog han alltid till denna replik. – Då gör vi tvärtom! SÅ ISTÄLLET FÖR att starta Linköpings framtida utseende från innerstaden, så börja i utkanterna. Om en familj ska in till stan så måste man veta vad de vill göra där. Handla, gå på bio, besöka vänner eller varför inte mata änder vid Stångån. Då måste kommunikationen vara anpassad för alla dessa behov. Så vad vill jag säga. Jag tror att elbilarna kommer att komma mer och mer. Hur snabbt de kommer att ta över bestämmer Löfven och de andra i riksdagen. Men i skrivande stund pågår miljömötet i Paris. Där varje land kommer lova att minska utsläppen radikalt. Då borde det vara så här. Linköpings nyårslöften består av: Stora beslut som tex, en bilfri innerstad från och med 2025, Biogasstaden nr 1 bör se över axeln och anpassa till eldrift så fort möjligt så att folk från andra städer kan komma hit utan laddningsproblem. EN BILFRI INNERSTAD måste fortfarande locka köpare till butikerna. Lös det nu annars får ni problem sen. Nyårslöften gillar jag för då säger man till alla vad man har för vision och mål. Borde inte vara så svårt att göra en lista på tre saker vid varje nyår. Vad jag vill understryka är att en dubbfri gata inte gör någon skillnad i det stora hela. Våga se mycket större och ta större beslut. God Jul och Gott Nytt År n MIKAEL LINDH Motorentusiast Hyundai i40 tjänstebil Jobba var du vill från 1 575 kr/mån Hyundai i40 är tjänstebilen som gör sig lika bra på jobbet som på fritiden. Du får en kraftfull och säker bil, fullmatad med smarta och innovativa lösningar. Läs mer på Hyundai.se/tjanstebil. Hyundai i40 Select Pris Förmånsvärde Leasingkostnad 5 års Nybilsgaranti med fri körsträcka • 5 års Vägassistans • 3 års Vagnskadegaranti Bränsleförbrukning vid blandad körning: i40 (1.7 CRDi 115/1.7 CRDi 141 Aut) 4,6-5,0 l/100 km, CO2 224 900 kr 1 575 kr/mån 1 921 kr/mån 119-129 g/km. Bilen i bild är extrautrustad. Leasingförslag via Hyundai Finans: 4,35%, 36 mån, första hyra 20%, restvärde 50%, 6 000 mil. Förmånsvärde netto 50% marginalskatt. Månadskostnad exklusive moms. LINKÖPING Bonnorpsg 2 • Tornby • 013-12 34 15 NORRKÖPING Malmgatan 21 • Ingelsta • 011-18 18 01 ÖPPET Måndag-Fredag 9-18 • Lördag 10-15 • www.bilbyter.se 46