AMES 1
LINKÖPING NYA FÖRESKRIFTER Nu går ugnarna varma h
os Kisapepparkakan Ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö ARBETSMILJÖVERKET HAR BESLUTAT om en ny föreskrift om organisatorisk och social arbetsmiljö. Regler om bland annat arbetsbelastning, arbetstider och kränkande särbehandling ingår i föreskriften. Målet är att minska den arbetsrelaterade ohälsan. Arbetsmiljöverkets nya föreskrift förtydligar att dialog mellan chefer och anställda är viktig för att uppmärksamma risker såsom kränkande särbehandling och ohälsosam arbetsbelastning på arbetsplatsen. Brister i den organisatoriska och sociala arbetsmiljön orsakar ohälsa hos många arbetstagare i Sverige. Antalet anmälda arbetssjukdomar som beror på de här orsakerna har ökat med drygt 70 procent sedan år 2010. Alltför mycket arbete eller för hög arbetstakt och problem i relationer på arbetsplatsen, som samarbetsproblem och mobbning, är exempel på vad som ligger bakom den här typen av arbetssjukdomar. – Att så många blir sjuka på jobbet av de här orsakerna är oacceptabelt. Därför är det positivt att vi idag fattat beslut om en ny föreskrift, som sätter fokus på vikten av att minska ohälsan av de här orsakerna på våra arbetsplatser, säger vd Erna Zelmin Ekenhem. – Arbetsgivarna behöver prioritera arbetsmiljöarbetet ännu mer för att vända utvecklingen. Att färre blir sjuka på jobbet är bra både för de enskilda individerna, men också för arbetsgivarna och för samhället i stort i form av minskade kostnader för bland annat sjukskrivningar. n Källa: www.av.se OMKRING 70 PROCENT av alla pepparpkakor som säljs i Sverige säljs omkring jul. Just nu rullar det ut cirka 100 000 välsmakande pepparkakshjärtan från Kisapepparkakan i Linköping varje dag. Alla hjärtan bakas enligt fin gammal hantverkstradition där ingen deg blir helt den andra lik. Kisapepparkakan är ensamma i pepparkakeland om att vara dubbelcertifierade med både KRAV- och Fair Trade märkning. För tre år sedan skakade entreprenörerna Henrik Hovlind och Mikael Huljebrandt nytt liv i den anrika pepparkaksfabriken Kisapepparkakan. Fast övertygade om att medvetna miljöval gör skillnad, beslutade de sig för att låta pepparkakornas goda smak gå hand i hand med ett minst lika gott syfte. Kisapepparkakan jobbar uteslutande med grönt, ekologiskt innehåll både på lokal och global nivå. Sockret i kakorna kommer från plantager i Afrika och kryddor som nejlika och ingefära köps in från odlare i runt om i utvecklingsländer. Mjölet däremot, mals vid en kvarn i Strängnäs och all el som används är förnybar och närproducerad. – Det handlar om att göra de mest hållbara valen, för så många som möjligt. Då blir hela kejdan vinnare, från producent till konsument, menar Henrik Hovlind, marknadschef och delägare på Kisapepparkakan. Henrik och Mikael valde att konkurrera med medel som kanske inte skapar de lägsta priserna på pepparkakorna, men som genererar betydligt större vinster i längden. – Vi har alla ett stort ansvar för att värna miljö och människor. För oss är det en självklarhet att göra allt vi kan för att påverka samhällsutvecklingen i en mer hållbar riktning. Att ta tillvara de resurser som finns nära, men också stötta odlare på andra sidan jorden. Inget utesluter det andra, förklarar Henrik. Kisapepparkakans bageri sysselsätter 7 säsongsvis heltidsanställda som bakar pepparkakorna, precis som de bakades på -50 talet. Ingen deg blir helt den andra lik, kakorna gräddas under manuell övervakning på bakplåtar i vanliga ugnar. Långt ifrån den massproduktion i automatiserade bandugnar som är vanlig idag. Det gör kakorna extra krispiga och smakrika och det gör också att fler människor har en arbetsplats att gå till. Kisapepparkakan lever fullt ut som de lär och tar utöver ett miljöansvar också ett stort socialt ansvar. I bageriet är människor med funktionshinder varmt välkomna att arbeta. – Vi vill att vår pepparkaka ska vara både miljö- och människovänlig. Alla förstår vi egentligen att det inte håller i längden att konsumera helt galet utan att tänka efter, eller att låta ett litet antal personer jobba ihjäl sig, medan andra febrilt letar efter sysselsättning. Det gäller att våga göra skillnad genom att göra aktiva val, både som företagsledare och som konsument, säger Henrik. De vänliga pepparkakshjärtan som bakas hos Kisapepparkakan gräddas med hjälp av el från sol, vind och vatten och köps från Bixia. För Henrik är ett aktivt och medvetet val av närproducerad el, lika viktigt som ingredienserna i kakorna. – Vi måste alla använda oss mycket mer av de naturliga krafter jorden ger oss. Att köpa förnybar el av Bixia känns som ett självklart alternativ. Grön el är ett av de viktiga verktyg vi behöver för att ställa om. Bort från orättvist fördelade resurser och ett ohållbart konsumtionssamhälle. Mot mer värme. För fler hjärtan. n Källa: www.bixia.se NORRKÖPING Initiativ - lyfta etiken BYGG- OCH HANTVERKARE HAR genom åren ofta fått dras med dåligt rykte. Nu har flera företag tagit ett gemensamt initiativ för att ändra på den bilden. I Norrköping har det bildats en grupp av företag inom bygg- och hantverksbranschen som framhåller ett etiskt förhållningssätt i mötet med kunden. Det handlar om företag som genomgått en noggrann prövning för att få en etisk kvalitetsmärkning, en så kallad R-licens, vilket betyder rekommenderad företagare. – Det här är företagare som har tagit ställning för ett etiskt förhållningssätt och som verkligen vill kommunicera det de står för. Seriösa företag drunknar lätt i medierapporteringen där det mest handlar om företag som fuskar. Vi vill synliggöra att det finns företag som kunderna verkligen kan lita på, säger Leif Alvgard på R-Företagen. Flera företag som fått en R-licens vill nu gemensamt visa på att det finns aktörer som står för kvalitet och trygghet. – Vi vill bidra till att skapa en plattform för seriösa företag som står för etik och moral, säger Peter Larson på Colorama i Norrköping. - Vi vill genom det här initiativet skapa förutsättningar för att branschen ska få ett bättre rykte och synliggöra företag som är goda exempel, säger Mikael Boman vd på Boman El & Larmtjänst AB. R-licensen finns även representerad inom andra branscher. n Källa. www.r-foretagen.se 7