Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige hembesök och får inför besöket
en tid och adress från BHV, där de sedan möts upp. Upplägget av träffarna liknar beskrivningen av metoden hembesök (se avsnitt 2.4). Arbetet med hembesöken bedöms idag fungera mycket väl. Detta ses till viss del grunda sig i att det är personer från just bibliotek och BHV som går ut på hembesöken tillsammans och att det blir en del i de ordinarie hembesöken. ”Det är en trygghet att bibliotek och BHV går tillsammans – både för oss och för familjen. Familjen har redan en relation till BHV, och det finns en personlig kontakt” Under ”pilotperioden” startade hembesöken upp i samverkan med en BHV-sjuksköterska från respektive barnavårdscentral, och skalades därefter upp till att inkludera alla BHV-sjuksköterskor hos de tre aktörer inom BHV som arbetar inom området. Samverkan inom Bokstart bedrivs i områden inom kommunen som är mer socioekonomiskt utsatta och ambitionen är att försöka nå alla små barn inom områdena, som främst är belägna i centrala Enköping. När barnen sedan blivit 18 månader bjuds familjen in till ett bokstartskalas på biblioteket där gruppen bland annat sjunger, rimmar, ramsar och fikar tillsammans. Här dramatiseras en av böckerna och en bokgåva delas ut. Vid dessa träffar deltar även en pedagog från öppna förskolan. Antal deltagare vid kalasen har ökat, vilket bland annat kan vara ett resultat av att man kompletterat tidigare inbjudan med en påminnelse via sms några dagar innan. Inom Bokstart Solsidan genomför biblioteket hembesök på egen hand när barnen blivit 2,5 år. BHV såg att det fanns behov hos familjerna att prata om läsning och språkutveckling i samband med den språkscreening som genomförs vid denna ålder. I samband med hembesöket delas bokgåvor ut. Bokstartare från biblioteket besöker regelbundet öppna förskolan. Träffarna genomförs som en bilderbokscirkel för de små barnen och vuxna i deras närhet. Öppna förskolan erbjuder vid denna tidpunkt undervisning i vardagssvenska för småbarnsföräldrar som inte går på SFI. Träffarna för bilderbokscirkeln är välbesökta – ca 30–40 barn och vuxna deltar. Inom arbetet med Bokstart har det även byggts upp kapprumsbibliotek på alla kommunala förskolor i området. Utformningen kan se lite olika ut, beroende på lokalernas utformning, men pedagogerna har liknande arbetssätt när det gäller användning och kommunikation om kapprumsbiblioteken. Bokstartare från biblioteket och barnhälsovården har även varit ute på förskolorna och informerat om Bokstart i samband med föräldramöten. Genom denna palett av metoder och arbetssätt möter de små barnen och deras föräldrar Bokstarts budskap från olika samhällsaktörer, vilket lyfts fram som en fördel. ”Om man som förälder får höra att det är viktigt att läsa med sitt barn från både förskola, bibliotek och BHV, så stärks budskapet” Med biblioteket som spindeln i nätet och med språknätet som bas Folkbiblioteket, BHV och förskolan är samverkansparter i Enköpings bokstartarbete. På biblioteket finns en projektledare för Bokstart och den strukturella samverkan utgörs sedan av en projektgrupp samt en styrgrupp. I projektgruppen deltar en representant från varje barnavårdscentral och en från varje förskola samt en språkutvecklare. Biblioteket fungerar här som spindeln i nätet. Vissa gånger träffas alla aktörer i projektgruppen, men oftast delas gruppen upp och biblioteket träffar t.ex. BHV separat eller förskolan separat. 22/64