Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Förskolan involverades lite se
nare i arbetet med Bokstart. Genom Idélabbet konstaterades att ett lämpligt sätt att involvera förskolan i Bokstart skulle vara att dela ut den tredje bokgåvan i samband med inskolningen på förskolan. Under inskolningen lämnar pedagogerna över bokgåvan till familjen och informerar om läsningens vikt och hur de kan läsa med barnen. Tanken är även att de pedagoger som önskar ska kunna få stöd av bibliotekarierna i att lägga upp sitt arbete kring dessa böcker. Detta har slagit väl ut. Deltagarna i idélabbet tror att detta har att göra med, att förskolepedagoger fick möjlighet att vara med och utforma förskolans del av Bokstart. Många förskolor, både kommunala och fristående, har påbörjat arbetet. Dock varierar det ännu mellan förskolorna hur långt i processen de har kommit. Det förefaller dock finnas en samsyn om att detta sätt kommer att fungera väl och det finns ett engagemang kring detta arbetssätt. På öppna förskolan medverkar bokstartarna på babyfikor och ger boktips. I nuläget diskuteras det i Härnösand hur samverkan med öppna förskolan kan utvecklas än mer. Genom dessa metoder lyckas biblioteken, BHV, öppna förskolan och förskolan nå mer eller mindre alla familjer med barn mellan 0–3 år. Kommunen är förhållandevis liten och det finns därför möjlighet att erbjuda samtliga insatser till samtliga familjer. Det hör till ovanligheten att familjerna tackar nej till hembesök och i så fall erbjuds de att istället komma in till biblioteket, barnavårdscentralen eller öppna förskolan för en pratstund och bokgåva. Från språknätverk till samverkansstruktur Genom Språknätet kontaktades medarbetare inom samtliga verksamheter med en intresseförfrågan och språknätverket växte sig stort. Inspirationsträffar och utbildningar erbjöds för de nätverkande som fortfarande finns och är aktivt i kommunen. Den fungerar nu som en informationskanal och erbjuder kompetensutvecklande insatser till deltagarna. Språknätverket lade grunden för den strukturella samverkan för arbetet med Bokstart. Den består av en styrgrupp där samtliga aktörer finns representerade på chefsnivå. Referensgruppen, som kan betraktas som projektgruppen, utgörs av projektledaren, bokstartande bibliotekarier, distriktssköterska från BHV, rektor från förskolan, pedagoger från förskolan och öppna förskolan. Nyligen har även samordnaren för fristående förskolor involverats i referensgruppen. Den operativa samverkan sker främst via projektledaren och de samverkande aktörerna. Samverkan bedöms vara väl fungerande. Framgångsfaktorerna till att få samverkan att fungera anses vara ett omfattande arbete med att kommunicera ut information till berörda och att det finns en samordnande funktion som håller ihop arbetet. Även medverkan i Idélabbet anges som en främjande faktor till en god samverkan, då de olika professionerna fick arbeta nära varandra och på så sätt blev ett lag. Utmaningarna med samverkan som lyfts handlar om svårigheterna att nå ut till alla verksamheter, särskilt förskolorna. Detta leder till att t.ex. olika förskolor kommit olika långt. Det handlar om att det inte har funnits lika tydliga mandat och uppdrag mellan de olika förskolorna vilket är en förankringsfråga. Även om det kan ha funnits vissa svårigheter att få till en jämlik samverkan med samtliga förskolor så har arbetet nu påbörjats på samtliga förskolor. Bedömningen är att det har fungerat väl. En styrka som lyfts vad gäller förskolornas involvering är arbetet med Läslyftet. Denna satsning, som kommer från Skolverket handlar om hur förskolorna kan arbeta tydligare med läsfrämjande. Det finns alltså redan ett pågående arbete i förskolorna med beröringspunkter i Bokstart. Detta sägs ha underlättat arbetet med Bokstart genom att vikten av läsfrämjande redan var ett tydligt fokus för förskolorna när Bokstart introducerades. 32/64