Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige I ett annat projekt, som också
arbetar utifrån förskolans roll, har den huvudsakliga metoden varit att arbeta med kapprumsbibliotek. Dessa består av ett antal bokpåsar fyllda med lite olika innehåll som tas fram av bibliotekarierna. Någon påse innehåller böcker på andra språk än svenska och även vuxenböcker har inkluderats på senare tid, för att även bidra till föräldrarnas läsvanor. Nu finns det kapprumsbibliotek på 20 förskolor i området och arbetet bedöms ha fungerat väl. Som en framgångsfaktor lyfts tjänsten förste förskollärare, som finns i området. Eftersom dessa lärare arbetar med utveckling i förskolan har de möjlighet att avsätta den tid som behövs för arbetet med Bokstart. Även språkombuden på förskolorna har spelat en viktig roll här. Bibliotekarierna har besökt förskolorna under olika tidpunkter. Då står bibliotekarierna vid kapprumsbiblioteken och informerar föräldrarna om kapprumsbiblioteken, bibliotekens verksamhet och aktivitetsprogram. Arbetet bedöms ha fungerat väl och även påverkat hur bibliotekarierna ser på sitt arbete i stort: ”Det är mycket vi har lärt oss genom Bokstart som vi använder oss av dagligen i vårt arbete, när man har sagostunder till exempel. Vi har bokstartstänket med oss.” Arbetet med kapprumsbiblioteken planeras fortgå. Dock kan bibliotekens involvering minska i utsträckning, då vikariekostnaderna för bibliotekarierna utgår. Samsyn för samverkan Samverkan på regional nivå består främst av en projektgrupp där Kulturförvaltningen i Region Skåne och Kunskapscentrum barnhälsovård ingår. Det finns ingen styrgrupp för Bokstart. Det finns dock andra samverkansfora där bibliotekscheferna för folkbiblioteken träffas. Här kan frågor om Bokstart lyftas. Även ett språknätverk som tidigare funnits planeras starta upp igen efter projektets slut. Vidare samverkar även Kulturförvaltningen med Malmö universitet i arbetet med forskningscirklarna. Arbetet i projektgruppen upplevs ha varit väl fungerande, dock betonas att det tar tid att skapa en förståelse för varandras uppdrag och verksamheter. Något som lyfts som en utmaning för samverkan med förskolan är att det på regional nivå inte finns någon naturlig representant. Skåne ser stora utmaningar med att samordna representanter för förskolor från varje enskild kommun. Samverkan med förskolorna har således endast skett i den operativa samverkan i vissa kommuner. Även där lyfts samma problematik: Det kan vara svårt att nå ut till förskolorna då det ofta är väldigt många aktörer och således svårare att samordna. Vad gäller den operativa samverkan är det svårt att återge en helhetsbild över hur den fungerar i kommunerna i Skåne. Den bild som finns hos regionen är att det varierar mellan kommunerna och att olika kommuner har kommit olika långt i sin samverkan mellan verksamheterna. En framgångsfaktor för samverkan som lyfts är att nå ut med informationen om Bokstart i de verksamheter som ska medverka. På kommunal nivå lyfts detta särskilt. Det är även viktigt att chefer och ledning är informerade och att ett tydligt mandat finns för att kunna arbeta med detta. Även på regional nivå lyfts att samverkan hade underlättats och förbättrats genom tydligare mandat och resurser från ledningshåll i de olika förvaltningarna. Detta skulle till exempel möjliggöra att få en styrgrupp eller arena för samverkan på ledningsnivå, vilket också lyfts som en framgångsfaktor. Några hinder och utmaningar för samverkan är att det är många kommuner inom regionen vilket gör det svårt att ha en nära dialog med kommunerna från regionalt håll. På samma sätt lyfts förskolans många aktörer som en svårighet ur ett samverkansperspektiv. En annan utmaning som lyfts är de olika verksamheternas skilda kulturer, biblioteken, BHV och förskolan arbetar på olika sätt vilket är ett hinder som tar tid, men som inte upplevs omöjligt att ta sig över. 36/64