Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige Arbetet med hembesök och återt
räffar beskrivs idag vara en etablerad verksamhet som fungerar mycket väl. Det finns sedan tidigare en vana av att möta föräldrar till små barn eftersom biblioteket sedan en längre tid tillbaka även arbetat med att ta emot grupper med föräldrar från BVC, vilket kan vara en bidragande faktor till detta. För Bokstart Sundbyberg är förskolan medsökande i projektet och därmed har samverkan som funnits sedan tidigare kring de små barnen utvecklats. Barn- och utbildningsförvaltningen hade sedan tidigare ett samarbete med kultur- och fritidsförvaltningen i arbetet med att få ut information om förskolan till nyinflyttade på olika språk. Förskolorna i kommunen får även sedan tidigare bland annat böcker från biblioteket genom Läspåsen. Läspåsar finns nu på alla kommunala förskolor i staden och är en satsning skild från Bokstart. När det gäller de förskolor som ingår i Bokstart har biblioteket kommit ut med påsarna direkt till verksamheten. Idag sker samverkan med förskolor i Hallonbergen och Rissne och medarbetare därifrån har bland annat deltagit i kompetensutvecklingsinsatser och i förmedling av böcker till förskolan genom ”Läspåsen Extra” som innehåller böcker på flera språk, som familjerna kan låna hem. De har även arbetat med att koppla användandet av läspåsen till läroplanen Lpfö18, i ett gemensamt workshoparbete. ”Vi jobbade på länken mellan hemmet, förskolan och biblioteket” Många samverkansytor kring de små barnen Det finns en styrgrupp för Bokstart Sundbyberg som består av enhetschef från biblioteket samt verksamhetschef för förskolan. En av bokstartarna är projektledare för arbetet. Bibliotekschefen och de två bokstartarna utgör i praktiken en arbetsgrupp. De arbetar efter en aktivitetsplan som stäms av och följs upp kontinuerligt. Utöver samverkansstrukturen för Bokstart inom Sundbyberg finns andra samverkansytor som involverar Bokstart på olika sätt. ”Nätverket Familjecentral” är en etablerad samverkan mellan BHV, familjestödet, SFI, öppna förskolan och biblioteket. De har inte gemensamma lokaler, utan arbetet sker i ett väl utvecklat nätverk för samverkan kring de små barnen och deras familjer. Denna samverkan innebär att de berörda aktörerna har upparbetade kontaktvägar och är vana vid att samverka med varandra kring de små barnen och deras familjer. Familjestödet deltar också i ett utökat hembesöksprogram som drivs av BVC i Rissne och Hallonbergen. En familjestödjare följer där med BVC på sex hembesök till de som får sitt första barn, under barnets första 15 månader. Olika besök har olika teman och bland annat så pratar man om språkutveckling och läsning samt informerar om – och följer upp bokstartarnas hembesök. Det utökade hembesöksprogrammet når även barn som inte ingår i kommunens Bokstartarbete med hembesöken, och de informerar då om att Bokstart finns och vad som ingår. I arbetet kring de små barnen sker samverkan alltså på flera olika sätt, mellan olika aktörer och i olika typer av samverkan. Samverkanskulturen mellan de för Bokstart relevanta aktörerna förefaller vara väl utvecklad och god. Aktörerna har god insikt i varandras olika uppdrag och det ligger nära tillhands att samverka mot samma mål. ”Alla är nyfikna på varandra och ganska prestigelösa – vi testar. Vi kan säga samma saker på olika sätt – i olika professioner” 39/64