Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige 1. Inledning 1.1 Bakgrund Kult
urrådets satsning Bokstart syftar till att stimulera språkutveckling hos barn och riktar sig till vårdnadshavare och vuxna i små barns närhet. Genom att tidigt i barnets liv introducera kontakt med litteratur och språkstimulerande aktiviteter (till exempel sjunga, leka, prata och ramsa) kan barns relation till och utveckling av språket främjas. I korthet innebär Bokstart ett arbete med family literacy, alltså läsfrämjande insatser riktade till hela familjen. Kärnan i ett bokstartprojekt är att via nyblivna föräldrar hitta vägar för att främja barnens relation till litteratur och språk. För de bokstartprojekt som pågår i Sverige idag samverkar (oftast) aktörerna folk- och regionbibliotek, barnhälsovård och förskoleverksamhet. Det är således projekt som kräver och syftar till att främja samverkan mellan olika huvudmän, som har ett gemensamt uppdrag att arbeta med små barns språkutveckling. Kulturrådet har under 2017–2020 uppdrag från regeringen att utvidga initiativet Bokstart till fler kommuner och regioner i landet samt koppla arbetet till förskolan (från 2018). Satsningen innebär möjligheter för kommuner och regioner att erhålla ersättning för projektverksamhet. Utöver detta bistår kulturrådet med annat stöd, exempelvis genom informationsmaterial och en webbplats (bokstart.se). Mot denna bakgrund har Kulturrådet gett Governo i uppdrag att genomföra en uppföljning av initiativet Bokstart för att samla erfarenheter och kunskap kring arbetet hittills samt att presentera förslag och riktning för vidare införande av Bokstart i fler kommuner och regioner. 1.2 Syfte och mål Uppdraget har två övergripande syften. För det första att bidra med en fördjupad förståelse för de olika projektens erfarenheter kring val av metoder, måluppfyllnad, målgrupper. För det andra handlar det om att bidra med en djupare förståelse för hur utveckling av hållbar och långsiktig samverkan mellan aktörerna kan ske. Slutligen ämnar denna undersökning att resultera i ett antal rekommendationer och förslag kring delar som är centrala för Kulturrådet att arbeta vidare med och sprida till fler kommuner och regioner. De övergripande frågeställningarna för denna undersökning lyder därför: • Vad är den samlade bilden av projektens erfarenheter gällande metoder, målgrupper och måluppfyllnad? • Hur arbetar projekten med samverkan mellan de olika aktörerna och huvudmännen? Vilka framgångsfaktorer och hinder kan identifieras? • Vilka lärdomar är viktiga att sprida vidare till kommuner och regioner i framtiden i syfte att utveckla Bokstart? 1.3 Genomförande och metod Empiriinsamlingen genomförs som en kvalitativ kartläggning av samtliga deltagande projekt och med fördjupande fallstudier i sex utvalda sådana. Detta ger både en övergripande bild över projektens samlade erfarenheter och en mer djupgående analys över hinder och framgångsfaktorer för arbetet med Bokstart. 4/64