Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige 5.1.5 Regionernas roll Både ko
mmuner och regioner har möjlighet att söka stöd för och bedriva bokstartprojekt. Att bedriva bokstartarbete är dock en utpräglat lokal verksamhet. De berörda aktörernas ansvarsområden är oftast bara begränsade områden inom en kommun. Däremot är huvudmännen för dessa aktörer hela kommunerna eller i BHV:s fall regionen. Frågan är dock viken roll som de bägge huvudmännen, och då framförallt regionerna, bör ha i bokstartarbetet. Regionen som aktör är viktig i samverkansprocessen. Däremot framstår det som något oklart hur regionen, i form av regionbiblioteket, ska fungera som projektägare i Bokstart. Vi kan konstatera att regionbiblioteken har agerat olika när det gäller såväl samordning, styrning som uppföljning i de nu pågående projekten. Det är svårt att fastslå vilken modell som är att föredra, de har alla visat på olika för- och nackdelar. En annan aspekt på den regionala rollen är om man tänker sig ett framtida breddinförande av Bokstart i landet. Frågan är om det bör vara regionerna som är drivande i en sådan utveckling och att det blir de som får ta ansvaret för att en implementering sker i kommunerna. Att driva gemensam utveckling med landets samtliga kommuner som bas brukar ofta bli en alltför stor utmaning. Även om det blir ett kommunalt ansvar att sprida Bokstart kvarstår ändå frågan om vad den regionala nivåns roll bör vara. Kanske kan uppgiften att förmedla den gemensamma basen i Bokstart i form av stöd och gemensamma ramar till kommunerna vara en mer naturlig uppgift för regioner än för den nationella nivån. Regionerna har lättare att nå ut till kommunerna och kan således utgöra en välbehövlig länk mellan nationell och lokal nivå, i syfte att sprida och kommunicera de ramar för Bokstart som formuleras på den nationella nivån. För att sprida Bokstart till fler kommuner skulle regionbibliotekens övergripande uppdrag om utveckling, nätverkande och kompetensutveckling nämligen kunna vara en lämplig väg framåt. Regionbiblioteken har också fördelen att inom samma huvudmannaskap på ett mer naturligt sätt kunna samverka med centrala BHV. För att främja bokstartarbetet, överbrygga de kulturella skillnaderna mellan verksamheterna och skapa handlingsutrymme för enskilda BVC är detta viktigt. För att verksamheterna i de enskilda kommunerna ska kunna stödjas i uppstart och implementering av Bokstart med BHV som samverkanspart, är det viktigt att det finns ett tydligt uppdrag och mandat för detta – som lämpligen formuleras och skapas på regional nivå. 5.1.6 Formell och praktisk samverkan Samverkan har lyfts fram som en nyckelfaktor i bokstartarbetet. För att komma ifråga för bidrag från KUR är det ett krav att ansökan sker av minst två av de samverkande aktörerna och samverkan hör till de områden som ska redovisas i uppföljningarna. Även i detta uppdrag har samverkan mellan bibliotek, BHV och förskola stått i fokus. Samverkan ses som en förutsättning för effektiva verksamheter inom många samhällsområden nu för tiden, inte minst när det gäller barn och unga. Vad kan då sägas om den samverkan som sker i samband med Bokstart? När det gäller formell samverkan, dvs. upprättandet av strukturer med formella styr- och arbetsgrupper etc. så är vår bedömning att även om sådana finns i flertalet projekt så förefaller de i allmänhet inte ha någon avgörande betydelse för bokstartverksamheterna. Ett skäl till detta är att det saknas formella krav på samverkan mellan dessa aktörer. När det t.ex. gäller samverkan kring barn och unga med psykisk ohälsa tvingar socialtjänstlagen och hälso- och sjukvårdslagen fram olika typer av samverkansstrukturer. Sådana krav fungerar åtminstone i viss mån som incitament att faktiskt etablera strukturer mellan berörda aktörer. På denna punkt finns det således utrymme för förbättringar inom Bokstart, inte minst för att stärka verksamhetens förankring hos ansvariga chefer och politiker. Betyder detta att samverkan fungerar dåligt inom Bokstartprojekten? Nej, det kan man inte säga. Även om styrgrupperna inte alltid är så aktiva så beskriver merparten av projekten att det försiggår ett aktivt samarbete i det praktiska bokstartarbetet. Även om det finns utrymme för förbättringar på 54/64