Bokstart i Sverige 1
Bokstart i Sverige möjligheterna för att anpassa
Bokstart utefter lokala förutsättningar. De fantastiska men dyra hembesöken från biblioteken kanske endast är möjliga i kombination med avgränsade målgrupper där de har potential att göra ännu mer nytta utöver barnens språkutveckling. Dock kan värdet i det individuella mötet fortfarande bibehållas genom att BHV arbetar med Bokstart genom deras redan existerande hembesök. Det finns även stor potential att nå ut till större delen av Sveriges småbarnsfamiljer genom insatser via förskolan. Arbetet inom Bokstart bedrivs idag parallellt på tre olika nivåer – den nationella, regionala och kommunala. Vi har i detta kapitel resonerat kring möjliga vägar för att främja ett långsiktigt hållbart bokstartarbete som inkluderar samtliga nivåernas roller. För ett fortsatt och växande arbete med Bokstart ser vi sammanfattningsvis att det är viktigt att regioner och kommuner själva har möjlighet att prioritera de läsfrämjande insatserna och skjuta till tillräckliga resurser för arbetet. För att göra det möjligt kan en viktig pusselbit vara att de centrala aktörerna inom Bokstart i sin tur har tydliga uppdrag och mandat att arbeta på detta sätt – och det uppdraget behöver gå som en röd tråd från den nationella nivån till den regionala och den lokala. Vi har också resonerat kring möjligheten att utveckla BHV:s och förskolans roller i Bokstart, för att på ett resurseffektivt sätt bredda insatserna och nå ut till fler familjer. När det gäller förskolans involvering i Bokstart kan Skolverkets roll således vara viktig i och med att det här saknas en regional part i samverkan. Även Socialstyrelsens roll är central för den nationella styrningen av BHV. Den nationella nivån skulle på så sätt kunna möjliggöra ett tydligare uppdrag för de involverade verksamheterna. På den regionala nivån har vi resonerat kring hur regionbibliotekens övergripande uppdrag om utveckling, kompetensutveckling och nätverkande kan vara en lämplig väg framåt för arbetet med Bokstart. Regionen kan på så sätt utgöra en motor i arbetet med att sprida Bokstart och nå ut till fler familjer genom att stötta lokala initiativ. Vår bedömning är att detta är den viktiga rollen för regionerna, snarare än att involvera sig i det operativa arbetet. För att i större skala inkludera BHV i detta arbete finns det också anledning att på regional nivå utöka samverkan mellan den regionala biblioteksverksamheten och centrala BHV. På den kommunala nivån kan sedan det operativa arbetet ske med inspiration från tidigare erfarenheter och goda exempel samt med anpassning efter lokala förutsättningar. Vi avslutar denna rapport med följande reflektioner/rekommendationer kring Bokstarts framtid i Sverige: • Det statliga projektstödet har utan tvekan haft stor betydelse för att Bokstart är på gång på många håll i landet. En eventuell fortsättning på detta stöd skulle kunna ge de pågående projekten möjlighet att växa och/eller ge fler kommuner möjlighet att påbörja bokstartarbete. • Även om många skulle vilja se en central satsning på ett breddinförande av Bokstart i hela landet framstår det knappast som den mest sannolika vägen. Rimligare förefaller en organisk tillväxt som bygger på de positiva erfarenheter som hittills gjorts av de pågående projekten. Detta förutsätter dock att kunskap och erfarenheter sprids, något som både centrala och regionala aktörer kan ta ansvar för. • En konkret åtgärd är en utvecklad samverkan mellan Kulturrådet, Socialstyrelsen och Skolverket kring förutsättningarna att stärka bibliotekens, barnhälsovårdens och förskolans olika roller i Bokstart. Det finns här behov av ett gemensamt uppdrag för de tre myndigheterna. Detta är viktigt för att driva på arbetet och stärka förutsättningarna för en organisk tillväxt, där de olika aktörerna ges uppdrag att samverka kring läsfrämjande insatser. • Synliggör och tillgängliggör kunskap och erfarenheter av Bokstart, såväl från pågående satsningar i Sveriges kommuner och regioner som från Bokstart i andra länder. Det handlar både om resultat som går att urskilja från projekten, men också om inspiration avseende samverkansformer och metodstöd. 57/64