Kingsize 1
Intervju: Matte Caliste som en lärokurva för arti
sterna. Så de som var extra driftiga kunde liksom släppa grejer själva sen. Det blev ett ganska transparent sätt att jobba med artister. Ingen känner sig lurad. Just arbetssättet som Matte initierade med Stadsbild – att jobba förutsättningslöst och dela lika på kakan – är något som blivit dominerande i en allt mer avreglerad skivbolagsvärld. Matte Caliste beskriver hur han under årens lopp försökt vara lyhörd för artisternas önskemål och hur tiderna förändras. Samarbetet med Dree Low är något han återkommer till vid flera tillfällen under intervjun. Matte beskriver hur Husbyrapparen hade flera egenskaper som artister behöver besitta för att lyckas i dagens musikbransch. - Jag skulle säga att det är en hunger i studion. Att de kom i tid, man kunde få tag på dem. För Stadsbild blev också en grej att man testade artister. Och i vissa fall kunde det vara så att redan första session kom en artist tre timmar för sent. Eller kom helt oförberedd och hade svårt att skriva i studion. Så man märkte fort vilka som hade drivet. För det finns många som har talangen men inte drivet. Och man behöver det där drivet. Både Dree Low och Sinan var bra exempel på artister som hade både drivet och talangen. I dagsläget har Matte Caliste landat i rollen som ”label head” på Universaletiketten Virgin Music. Möjligheten kom strax innan pandemin då han började föra dialog med skivbolaget om att gå in i en A&R-roll. Matte avböjde vänligt men bestämt och förklarade visionen att driva sin egen skivbolagsetikett – på sitt eget sätt. Men det kommer till priset av att inte hinna skapa lika mycket själv längre. Fokus idag blir istället på att hitta nya artister och producenter att arbeta med. - Just nu hinner jag inte prodda så mycket. Och det känns också som att man måste ge plats för en ny generation. Om man tittar från den gamla skolan så är det väl typ jag, Stress och Redline som fortfarande håller igång. Och det är ju grymt att se för det finns ju en legacy hos…särskilt hos Redline och det är grymt att höra deras grejer i ny tappning också. Men jag kan också känna att även om jag vill prodda så är det kul att andra får ut sina grejer i stället för att jag sitter och känner att ”jag måste prova allt”. Men om vi går tillbaka till vad jag letar efter när jag signar artister så är just hela biten kring hur de funkar i studion väldigt viktig. För ju enklare det är att jobba i studion desto enklare kommer det blir att arbeta i stort. Det är en väldigt viktig punkt i artisteriet. Se till att ha den hungern och disciplinen att gå till studion och köra. 28 KINGSIZE MAGAZINE | NR 3, 2022 WWW.KINGSIZEMAG.SE