Bilaga Bil och Trafik 1
10 10 Tema Bil & Trafik LOKALTIDNINGEN KANALEN I
ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM • NR 45 • VECKA 45 • ONSDAG 6 NOVEMBER • 2019 KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM • NR 45 • VECKA 45 • TISDAG 7 NOVEMBER • 2017 Arbetet med den nya järnvägsbron pågår för fullt och arbetet beräknas vara klart till påsken 2020. Då kommer det åter att finnas dubbelspår på sträckan Åkersberga Åkers Runö. Överfarten vid Båthamnsvägen utgör idag ett stort hinder för trafik till och från Tuna, Österskär och Kanalstaden. När den nya järnvägsbron är färdig kommer överfarten att stängas och Stationsvägen fortsätta parallellt med järnvägen fram till Rallarvägen. När bron är färdig kommer vägtrafiken till och från Tuna, Österskär och Kanalstaden att ledas under järnvägen på en ny anslutning mellan Rallarvägen och Sågvägen. En ny cirkulationsplats håller på att byggas på Sågvägen, där den nya vägen under järnvägsspåret kommer att ansluta. Så snart bron är färdig, runt påsk nästa år, så kommer arbetet att fortsätta med att bygga klart det tredje spåret på Åkersberga station. Övergången med trappor och hissar som kommer att förbinda de olika perrongerna och göra det möjligt att gå över hela stationsområdet är inte påbörjad än. Det som finns på plats idag vid stationens västra ände är endast ett skydd som möjliggör arbetet med övergången. Ännu inget avtal klart om stationen D en upphandlingen är ute nu och vi planerar att teckna ett nytt kontrakt i mitten av december, säger Elin Elmér, projektkommunikatör på Trafikförvaltningen hos SL. Arbetet med den nya järnvägsbron mellan Mc Donalds och Byggmax pågår för fullt och beräknas vara färdigt till påsk nästa år. När det är klart kommer Roslagsbanan åter att få dubbla spår mellan Åkersberga och Åkers Runö. I samband med att båda spåren är klara kommer även bommarna med ljud- och ljussignaler vid den nya övergången för fotgängare och cyklister vid Luffarbacken att kunna tas i bruk. Övergången har varit färdigbyggd en tid men signalerna kan inte kopplas in förrän båda spåren är färdigbyggda. Ombyggnationen av Åkersberga station har under en tid till synes stått stilla. Det var i utgångspunkten planerat att den nya stationen skulle stå klar i december i år, men under sensommaren framkom det uppgifter om att slutförandet av arbetet skulle komma att skjutas upp ett helt år, till december 2020 på grund av att SL var tvungen att göra om upphandlingen. Ännu är inget kontrakt skrivet med någon entreprenör som kan slutföra arbetet. När bron är färdig kommer vägtrafiken till och från Tuna, Österskär och Kanalstaden att ledas under järnvägen på en ny anslutning mellan Rallarvägen och Sågvägen. I samband med detta så kommer den befintliga överfarten vid Båthamnsvägen att stängas. Stationsvägens anslutning till väg 276 kommer också att stängas och Stationsvägen kommer istället att förlängas, parallellt med järnvägen fram till Rallarvägen. En eventuell framtida förlängning av Stationsvägen fram till Näsvägen förutsätter dock en ny detaljplan. När dubbelspåret mellan Åkersberga Foto: anderS g JacobSSon ”Vi planerar att teckna nytt avtal i december” och Åkers Runö är klart kommer samma entreprenör att fortsätta det just nu stillastående arbetet med det tredje spåret vid Åkersberga station. Arbetet med att bygga övergången med trappor och hissar som kommer att förbinda de olika perrongerna och göra det möjligt att gå över hela stationsområdet ingår i det kontrakt som just nu är ute till upphandling. Det som finns på plats idag vid stationens västra ände är endast ett skydd som möjliggör arbetet med övergången. Tidsplanen just nu är att Åkersberga station med hela spårområdet kommer att vara färdigt till årsskiftet 2020/21 och det övriga arbetet runt stationen kommer att stå klart under våren 2021. Anders G Jakobsson