Bilaga Bil och Trafik 1
2017 • TISDAG 7 NOVEMBER • VECKA 45 • NR 45 • KAN
ALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM 2019 • ONSDAG 6 NOVEMBER • VECKA 45 • NR 45 • LOKALTIDNINGEN KANALEN I ÖSTERÅKER OCH VAXHOLM Tema Bil & Trafik 13 Bilens rätta benämning är Fuel Altered Utseende av en 1932 Ford 5W coupe. 3 Vikt : 900kg 3 Maxhastighet : 350 km/t. 3 Karossen: är en reproduktion som kapats och ändrats för att anpassa chassit. 3 Chassi: Samma som sitter i en Funny car, men som byggts om för att passa motor, växellåda och kaross. 3 Motor: Ford 460, kompressor matat med mekaniskt insprut 1700-2000 hk. 3 Drivmedel: Metanol 3 Byggtid: Ett år. 3 Meriter: Två vinster 13 Den 25-28 juli arrangerades Mantorp Drag Revival där en av deltagarna i Vintage A klassen var Göran Pihl (64) från Vaxholm. Med en kopia av en Ford Coupe 1932 tävlar han mot andra startsnabba bilar på en raksträcka. G Snabb som en pil runden till Göran Pihls bil- och motorintresse började i en Cheva från 1928 som fungerade som lekstuga på hans farfars gård strax norr om Rydboholm. Under uppväxten blev det mopeder, traktorer och bilar. Med ingenjörsexamen i ryggen och filmen American Graffiti i minnet byggde Göran sin första Hot Rod när reglerna för att bygga egna fordon ändrades i början av 1980-talet. Sedan dess har han byggt bilar åt sig själv och åt andra. Resorna gick ofta till USA för att få influenser men också för att titta på dragracing. re Till vardags arbetar Göran som lärapå ett fordonsgymnasium i men mellan maj och september månad åker han och Hot Rod Racing 1932-teamet med Krister Hööij, Joakim Qvarnström och Lars Sjöberg runt i Sverige för att tävla i dragracing. Att köra dragracing är ingen billig hobby. – Jag kör för att det är roligt och för att det är väldigt härligt umgänge i vår förening men även allmänt i dragracingvärden. Visst har jag möjlighet att åka andra mer tävlingsinriktade klasser men min plånbok sätter stopp för detta, säger Göran och önskar att han hade fler sponsorer bakom sig. För att hålla kostnaderna nere har han byggt om en buss för att kunna transportera och även meka med ”rodden” i den under tävlingarna. Täby Att tävla i dragracing innebär att nå topphastighet på kortast tid. Detta är något som sedan snart tio år tillbaka är Vaxholmsbon Göran Pihls stora passion. Det primära för honom och hans team är egentligen inte att alltid vinna utan att tävla mot sig själv och träffa andra som drivs av ett adrenalinpåslag som heter duga. Just nu är Görans motor och växellåda nedplockad i beståndsdelar. – Mekandet och jagandet efter nya reservdelar är också lite av en tjusning i sammanhanget, säger han. Foto agneta JohanSSon Foto hermanSSon – Det har varit lite strul med motorn och växellådan men jag har hittat felet så nu väntar jag bara på nya delar, säger han drar skyddstäcket över den motorlösa bilen. Rodden är en kopia av en gammal Ford Coupe från 1932 med en nytillverkad Ford 460-motor på 2000 hästkrafter. På sju sekunder kan Göran komma upp i 320 kilometer i timmen. I sommar har han kört fem tävlingar i Vintage B-klassen bland annat på Mantorp Park och Kjula Dragway på Eskilstuna flygfält. - När man sitter där går det så fort att man inte ens hinner tänka. Man kör med ryggmärgen och efteråt kommer man inte ihåg någonting. Det säger bara pang, pang, pang och så är det över och man får bara en chans, säger han och beskriver varje race som en euforisk kick. Förutom att göra klart rodden för kommande tävlingssäsong bygger Göran på en Bonneville Saab. Det är en Saabkaross från 1952 på ett nytt chassi. Med den tänker han köra en flygande kilometer - i en saltöken. - Det är tanken men innan dess kommer jag att köra andra tävlingar. Nu är jag 64 år men det finns de som är tio - tolv år äldre än mig som tävlar och så länge jag tycker att det är roligt kommer jag att fortsätta att köra, säger han och skrattar. Agneta Johansson