Kanalen 1
8 samhälle & politik Åkersberga kanalen nr 35 • v
ecka 35 • tisdag 26 augusti • 2014 Nu har arbetet med att anlägga dubbla körfält i Åkersbergatunneln påbörjats. Projektet är en del i den satsning som Trafikverket och Österåkers kommun gör för att öka trafiksäkerheten och framkomligheten mellan Rosenkälla och Åkersberga. På sikt kommer det att kunna göra trafiksituationen bättre för åkersbergaborna. Men innan arbetet är klart kommer trafikläget tillfälligt att vara sämre. Tunneln får dubbla körfält Åtgärder ska på sikt öka kapaciteten och trafiksäkerheten för väg 276 genom Åkersberga Österåkers kommun och Trafikverket planerar att i flera etapper förbättra trafiksäkerheten samt öka kapaciteten för väg 276. Men för att kunna göra trafiksituationen bättre i framtiden så kommer trafikläget genom Åkersberga tillfälligt att vara sämre. I och med att Trafikverket vill öka trafiksäkerheten och framkomligheten mellan Rosenkälla och Åkersberga påbörjades förra veckan arbetet med att reparera 276:an samt anlägga dubbla körfält i Åkersbergatunneln. – Båda tunnelrören är förberedda för dubbla körfält. Körfältsbredden är 3,5 meter och största tillåtna bredd på fordon utan dispens är på 2,6 meter, så bussar och tung trafik kan mötas utan problem, säger väg- och trafikchef Anna Anderman Österåkers kommun, Väg- och trafikenhet. Anpassa farten Trafikverkets mätningar år 2013 visade att cirka 18 500 fordon per dygn passerade i Åkersbergatunneln. den pågående Under skall asfalt underliggande avlägsnas reparationen och tunnelkonstruktion skall besiktas. Därför är ett tunnelrör i taget öppet för dubbelriktad trafik. – Den bedömning som gjorts av kommunen, entreprenörer samt konsulter i projektet är att kapaciteten består under arbetena. Vid en olycka är systemet känsligare än med de dubbla tunnelrören, men annars är det samma förhållanden som innan arbetena, ett körfält i vardera riktningen, säger Anna Anderman och uppmanar trafikanterna att visa hänsyn och anpassa hastigheten under pågående arbeten. far Om inget oförutsett inträfsiktar man på att vara klar med tunnelarbetet under våren. Fler rondeller 276:an kommer även att breddas och få två körfält i varje riktning mellan Svinningevägen och Margetelundsvägen. Det tillkommer också ett flertal nya cirkulationsplatser. Ett av de större arbeten som också planeras är ett reparationsoch underhållsarbete av bron över Åkers kanal vid Sockenvägen. Arbetena kommer att samordnas med byggnationen av den nya cirkulationsplatsen mellan 276:an och Sockenvägen och arbetet kommer att påbörjas tidigast under år 2016. Gällande vägavsnittet melI framtiden kan det bli en planskild väg under järnvägsspåret som kan underlätta trafiken från Kanalstaden och Österskär. Här en vy från Sågvägen mot Rallarvägen. Bilden är en idéskiss och inte ett fastslaget utförande. illustrAtion: österåKers Kommun lan Sjöbergsinfarten och den nya cirkulationsplatsen kommer ett vid Sockenvägen är arbetsplanen i dagsläget inte klar. Enligt Jonas Leandersson på Trafikverket nytt samråd att hållas under hösten där bland annat förlängning av väg 972 och den nya lokalvägen med gång- och cykelväg längs 276:an diskuteras. Samrådet berör även tidigare planer på en gång- och cykelbro över väg 276 vid Hagby samt flytt av Sjöbergsvägens busshållplatser. Kanalstadens entré För att få till stånd en planskild korsning före 2018 då trafiken på Roslagsbanan kommer att tätare, vara planeras kommer betydligt en större ombyggnation vid Rallarvägen. Med förbindelse till Sågvägen en ny rondell att ligga – under den planerade tågbron, mellan McDonalds på Rallarvägen och Byggmax på Sågvägen. Under pågående arbete kommer Roslagsvägen och Rallarvägen att hållas öppna. Enligt Österåkers kommun kan det uppstå störningar i trafiken under kortare faser i byggnationen. att Under hösten kommer det asfaltsarbeten av utföras 276:ans spåriga vägbana mellan Margretelundsvägen och Söralidsvägen. På sikt kommer även korsningen vid Söralidsvägen att förses med en cirkulationsplats. Längre fram i planeringen ligger även en trafiksäkrare lösning av infarten till Skärgårdsstad. Agneta Johansson agneta.johansson@fixmedia.se Foto: ChArlottA lAmbertz