Tidningen Energi 1
– Vi vill gå vidare med den nya tekniken. Kalgomå
len på värme har minskat rejält, säger Hanifi Atceken. Miljonprogram finns i alla kommuner och resultatet kan därmed få stor nytta om det sprids. sin vardag. I en av fastigheterna var det tidigare problem med inomhustemperaturerna som varierade rejält mellan olika lägenheter. Det i sin tur gav ett svajigt värmesystem som låg på en onödigt hög förbrukning för att klara alla behov. Genom att använda Vattenfalls smarta termostater kan driftpersonalen på Värmdöbostäder numera styra mot hyresgästens önskade temperatur på distans. – Klagomålen på värme har minskat rejält och vi får betydligt färre samtal till vår kundtjänst. Hyresgästerna har tillgång till en app där de kan ändra sin temperatur och följa sin värmeförbrukning. Denna tjänst tillsammans med en jämnare komfort har gett nöjdare hyresgäster, men vi sparar också energi, säger Hanifi Atceken, som är påtagligt nöjd över resultaten i projekten. Han har sedan projektet avslutades blivit kontaktad av fastighetsbolag över hela landet. 16 NR 6 2020 TIDNINGEN ENERGI Vi märker tydligt att komforten har ökat. Hanifi Atceken, driftchef på Värmdöbostäder. Många är nyfikna på de goda resultaten. – En viktig poäng i detta projekt är att det är teknik som har införts i vanliga fastigheter, där många byggdes under miljonprogrammet. Sådana fastigheter finns i alla kommuner och resultatet kan därmed få stor nytta om det sprids. Ofta testas ny teknik i spetsprojekt, men då riskerar nyttan inte att bli lika stor. Detta är framtidens lösning i fastigheter och nu vill vi gå vidare till flera av våra hus, säger Hanifi Atceken. För Vattenfalls del pågår just nu en utvärdering av projektet, där man ser vilka lösningar som har fungerat bäst. – Därefter vill vi implementera dessa lösningar och hjälpa våra kunder i andra fjärrsystem runt om i landet och i Europa. Vattenfall har 2,2 miljoner fjärrvärmekunder, så det finns stor potential, säger Fanny Lindberg.