Tidningen Energi 1
FOTO: SHUTTERSTOCK Liquid Winds första anläggning
planeras stå klar hösten 2023 med en årsproduktion på minst 50 000 ton emetanol. svensk storindustri N ästa steg i planen är att resa sex produktionsanläggningar i Skandinavien fram till 2030. Internationellt ska teknologin licensieras ut till lokala projektägare. För att stötta expansionsplanen har Liquid Wind ett internationellt expertkonsortium bakom sig med bland annat Siemens, kemiteknikkoncernen Haldor Topsøe och CCUutvecklaren Carbon Clean. Att det för Liquid Wind blev just emetanol är mest av strategiska skäl. Rent tekniskt kunde man ha tillverkat diesel eller någon annan syntetisk fraktion, men metanol är ett kemiskt kinderägg med många användningsområden. Emetanol passar bland annat som fartygsbränsle. Och då rederier över hela världen saknar ett robust alternativ till tjockolja, och bränslen ofta köps på långa kontrakt, kan marknaden bli stabil. – Shippingindustrin är tillräckligt stor för att kunna ge den tyngd och trygghet som behövs för att få igång de stora anläggningarna, säger Claes Fredriksson. Sjöfarten är samtidigt bekväm med metanol som är en relativt enkel produkt att hantera. Metanol passar också väl in i samhällets befintliga infrastrukturer för flytande produkter. Fartygstrafiken kan därför bli elektrobränslets port till resten av transportsektorn både på land, till sjöss och i luften. Både kemisk industri och tillverkningsindustrin har dessutom ett växande behov av förnybara insatsmedel som grön metanol i processer som ligger bakom många vardagsprodukter. Själva elen vill Liquid Wind köpa från nya vindkraftsanläggningar, som ska finansieras genom PPAavtal (Power Purchase Agreement), direkt med en eller flera fasta producenter. Det kommer handla om långsiktiga avtal med fast pris på 10–15 år. Strategin är att varje emetanolfabrik på sikt ska upprätta egna PPAavtal med vindkraftsproducenter. Förnybar energianvändning blir ett bra argument även för slutprodukten emetanol. Med ny tillkommande vindkraft inkräktar inte produktionsanläggningen på befintlig kapacitet i elsystemet. F örutom vätgas är koldioxid från biomassa emetanolens andra stora råvara. Liquid Wind planerar därför att förlägga sin första produktionsanläggning i närheten av ett massabruk. Varje år behövs 70 000 ton koldioxid som ska renas och koncentreras innan den når metanolreaktorn för syntes. På så vis kan emetanolen också bidra till att sänka pappersindustrins koldioxidutsläpp. När CCStekniken i framtiden har landat i energibranschen kan här också finnas intressanta spinoffaffärer för energiföretag som bränner biomassa och avfall. Att använda koldioxid till elektrobränslen istället för TIDNINGEN ENERGI NR 6 2020 49 FOTO: LIQUID WIND Shippingindustrin är tillräckligt stor för att kunna ge den tyngd och trygghet som behövs. Claes Fredriksson, vd på Liquid Wind.