Tidningen Kosmetik 1
NYHETER I KORTHET GLOSSIER KOMMER TILL SVERIGE De
t hypade skönhetsmärket Glossier kommer till Sverige. Bakom varumärket står Emily Weiss som är känd för beautyforumet ”Into the gloss”. Glossier, som grundades 2014, har snabbt fått flera produkter kultförklarade och spridits som löpeldar i sociala medier. Alla produkter är ett resultat av vad följare i deras community ”Into the gloss” själva efterfrågat. Försäljning har endast skett via deras egen sajt, framförallt i USA. I juni månad kommer Glossier börja säljas och skickas till Sverige via deras egna hemsida. – Glossier är mer än bara produkt, det handlar mer om en gemenskap. Vi har fans över hela världen som varje dag pratar på sociala medier eller i vårt forum ”Into The Gloss”. Som ett communitydrivet företag med kunden i första rummet är dessa konversationer i centrum för allt vi gör. Det är med stor förväntan vi lanserar Glossier till vårt växande community i Sverige, säger Emily Weiss. Oletkaunis online-butik TRINNY LONDON Trinny Woodall, som känd från brittiska TV-programmet What Not To Wear, var i Stockholm för att lansera sitt makeupmärke Trinny London. Konceptet bygger på att förändra kvinnors attityd kring hur de kan använda, bära och tänka om smink. – Redan som ung kan man fastna i en skönhetsrutin istället för att anpassa det och fräscha upp sin look efter hur ditt ansikte åldras och ser ut, säger hon. Det tog tre år för Trinny att ta fram konceptet. Varje produkt bygger på att man ska använda fingrarna och alla färger kan man blanda och bygga på varandra. Hennes bästa makeuptips – gör av dig med borstarna. Den finska skönhetsbutiken Oletkaunis har slagit upp sina dörrar till den nya svenska hemsidan. Oletkaunis drivs av en grupp finska skönhetsentusiaster som tyckte att det var svårt att hitta vissa makeup-märken på den nordiska marknaden. Ett av dem var Jeffree Star cosmetics, där grundaren är youtubestjärnan Jeffree Star som bland annat recenserar smink, gör tutorails samt samarbetar med andra youtubers. Gwen Stefani lanserar makeup Amerikanska sångaren Gwen Stefani kommer lansera makeup under eget varumärke P&NT, (uttalad "paint"), enligt TMZ.com. Med detta ansluter sig sångaren sig till en ny våg av kändisar som lanserar egna skönhetsmärken i år, som Serena Williams och Khloé Kardashian. Gwen Stefani kommer dessutom att följa upp sitt samarbete med kosmetikmärket Urban Decay med fler produkter som nagellack, fuktighetskräm och solskyddsmedel. ZOEVA I vår lanseras Zoeva exklusivt hos Sephora. Zoeva är ett tyskt kosmetikmärke som grundades år 2008 av grekiskan Zoe Boikou. Zoeva kommer från Zoe, det grekiska ordet för liv och Eva, den första kvinnan. Zoeva har en komplett, professionell portfolio med över 50 sminkverktyg och 100 olika färger. Zoeva fokuserar på att kvinnor världen över ska upptäcka sin individuella skönhet. Kvinnor har en speciell plats i Zoevas hjärta. Varumärket stöttar och arbetar regelbundet med olika typer av välgörenhet, främst inom områden som berör kvinnomisshandel och cancer. Att hjälpa kvinnor framhäva sin individuella skönhet och boosta deras självförtroende är en av Zoevas största ambitioner. Zoe Boikou. Kosmetik 2-2018 11