Tidningen Kosmetik 1
NYHETER I KORTHET BEAUTY Awards PÅ BERNS I april
anordnade KoHF Swedish Beauty Awards för elfte året i rad. I år hölls galan på Berns. Nästan femhundra personer var på plats. Inför det här året var det rekord i antalet inskickade bidrag med 529 produkter som testats av en oberoende expertjuryn. Därefter har de korat de bästa produkterna i branschen för året som gått i hela 30 kategorier. PROENZA SCHOULER SLÄPPER SIN FÖRSTA DOFT Det New Yorkbaserade designermärket Proenza Schouler, med duon Jack McCollough och Lazaro Hernandez, har släppt sin första parfym i samarbete med L’Oréal Luxe. Doften beskrivs som en ”blommig vibrerande och varm eau de parfum” och består av iris, jasmin, apelsinblommor, vita kaktusblommor, mysk och cachmere. Dessutom har den en unik mineralstenssignatur inspirerad av ravinerna och sandåsarna som definierar horisonten av Sonoraöknen som ligger i Arizonas. Vittoria Cerreti är kampanjens musa plåtad av Tyrone Lebon. Hubert de Givenchy har gått bort Den franske modedesignern Hubert de Givenchy har gått bort, 91 år gammal. – Det är med stor sorg vi meddelar att han har dött, meddelade hans partner Philippe Venet via modehuset Givenchy. Hubert Givenchy var under 1950- och 1960-talen en av världens mest inflytelserika modeskapare när han klädde celebra kvinnor som Audrey Hepburn och Jackie Kennedy. Marknadsdata för ekologisk hudvård Nu genomförs den första större insamlingen av marknadsdata för ekologisk hudvård i sitt slag i Sverige. NOC Sweden och Business Sweden samarbetar i insamlingen som sker under april månad och går ut till alla varumärken inom segmentet. Siffrorna avser försäljningen i Sverige under 2016 och 2017 och möjliggör att ta fram tillväxten för segmentet. Ungefär 200 företag har tillfrågats om deltagande hittills och siffrorna gör att man kan titta närmare följande parametrar: Total tillväxt för kategorin i Sverige. Total tillväxt för svenska varumärken. Total tillväxt för certifierade varumärken. – Bedömningen är att detta är ett segment som växer, men hittills har inga tillförlitliga data funnits, även om en del försök gjorts under årens lopp, men tyvärr har de saknat kvalitet, säger Emma Bergqvist, ordförande för NOC Sweden. KICKS LANSERAR EGET SKÖNHETSVARUMÄRKE Kicks satsar på att utveckla och bygga upp nya egna skönhetsvarumärken, som en del i bolagets tillväxtstrategi för att säkra positionen som Nordens ledande skönhetskedja. Respektive varumärke kommer erbjuda något unikt för att komplettera existerande sortiment och det befintliga utbud som idag finns på nordiska marknaden. För att bygga upp fristående varumärken som står på egna ben kommer de att utvecklas inom i Myself & Friends, som är ett dotterbolag till Kicks. Först ut är Mon|Sun, ett varumärke inom Home Spa kategorin. 12 Kosmetik 2-2018 Mon|Sun vänder sig i första hand till en medveten konsument som efterfrågar kvalitativa produkter för kropp, själ och hem till ett tillgängligt pris. Varumärket kommer initialt att säljas exklusivt hos Kicks med start nu i maj. – Mon|Sun är ett eget varumärke som står på helt egna ben med eget personligt uttryck, utvecklat av specialister inom svensk hudvård och kosmetik. Vidare ser vi Mon|Sun som ett bra komplement till vårt nuvarande sortiment inom Home Spå, som också är en av våra tillväxtkategorier, säger Pontuz Bjelfman, VD på Kicks.