Tidningen Kosmetik 1
SOLEN | FoU SOLSKYDD ett område för intensiv FORS
KNING En gigant inom internationell hudvård och solskydd är den tyska koncernen Beiersdorf med världskända varumärken som Eucerin och Nivea. På företagets forskningscentrum i Hamburg och globalt bedrivs intensiv forskning inom hudvård och solskyddsprodukter. Kosmetik fick en intervju med Dr Dominik Göddertz, som är Lab Manager för global produktutveckling inom solskydd vid Beiersdorf-koncernen. TEXT GUNILLA KEMPE Hur, var och i vilken omfattning bedrivs forskning gällande utveckling av solprodukter inom Beiersdorf? – Runt 500 forskare arbetar på Beiersdorf Research Center i Hamburg och ytterligare cirka 850 forskare inom Beiersdorf globalt, och forskningen inom solprodukter är intensiv med ett team forskare som är specialiserade på att utveckla nya produkter som skyddar mot UV-strålning. Hur ser utvecklingen ut över tid inom solskyddsforskningen? – Solskyddsprodukter har mycket komplexa formulas och expertkunskap behövs för att lyckas förena höga nivåer av skyddande filter med konsumenternas krav på hur produkten ska kännas mot huden. Forskning & utveckling jobbar nära marknadsavdelningen för att utveckla nya produktidéer som omvandlar verkliga konsumentbehov till nya produkter. Vilka är de senaste innovationerna och produktnyheterna? – Anti Stains är världens första teknologi, som både skyddar huden och kläderna. Formulan bidrar till att minska intensiteten av fläckar från solkräm efter tvätt, ett vanligt problem bland konsumenter. Formulan finns i vår återfuktande Protect & Moisture-serie, i flera barnprodukter och nytt för i år Protect & Bronze-serien. – En annan nyhet är produkter som är speciellt 18 Kosmetik 2-2018 anpassade för huden i ansiktet. Ansiktets överhud är tunnare och känsligare än kroppshuden och den är dessutom mer individuell. Vissa har fet hud medan andra lätt blir torra. Dessa faktorer kan i kombination med sol orsaka en för tidigt åldrad hud och kan göra vår ansiktshud mer benägen att få pigmenteringsstörningar än huden på kroppen. Nivea Sun UV Face-produkterna skyddar effektivt och kan kombineras med dagliga vanliga vårdande produkter för ansiktet och smink. Hur har innehåll, ingredienser, funktion, effekt och även förpackning och märkning förändrats? – Beiersdorf tog det första steget mot en solskyddsserie 1933 genom att registrera den första formulan innehållande UV-filter, Nivea Oil. Sedan dess har intensiv forskning bedrivits och många olika produkter lanserats. Milstolparna är många. 1978 introducerades den första Nivea Sunprodukten med SPF, som hjälpte konsumenten att hitta rätt solskyddsprodukt för sin hudtyp och semesterdestination. 1988 introducerades UVAfilter till Nivea Sun-produkter för första gången. – Specialprodukter för känslig hud och för barn lanserades 1992. Under 2000-talet utvecklades speciella produkter för mogen hud, samt produkter med mycket hög SPF, i takt med en ökad medvetenhet kring solens skadliga effekter på huden. På senare år är Anti-Stains-teknologin ett Dr Dominik Göddertz.