Tidningen Kosmetik 1
EKO | CERTIFIERING Steg 1 Just do it! B Le och sä
g hej till alla kunder, även till de som inte är dina. B Visa dagens/veckans rekommendationer synlig för kunden. Använd disken aktivt för att visa veckans fokusprodukter. (Visa inte för många, det räcker med tre.) B Uppdatera dig på kunden. Innan han/hon kommer går du in i systemet för att se vad du gjorde sist och vilka produkter som köptes. Då har du något att prata om och arbeta på. Steg 2 You can do it! B Lär känna kunden – varje gång! Ställ frågor om hans/ hennes hud och användning av produkter. B Fråga om kunden önskar ytterligare behandling eller uppgraderad behandling om du har ledig tid: ”Kan du tänka dig...”, ”Vill du unna dig ...”, ”Nu när du är här ...”. Det kan också göras när kunden anländer. B Bjud in kunden till en ny behandling. Ha ett mål på 100% ombokning. Du vill att alla kunder ska komma tillbaka och du frågar dem konsekvent när de kan komma nästa gång. Steg 3 Oh yes, it’s possible! B Var personlig rådgivare och berätta vad kunden bör göra på egen hand. Sätt en långsiktig plan med kunden. B Visa dina produktfavoriter och informera om dem med entusiasm. Skynda dig ut efter en behandling och visa de produkter du rekommenderar till kunden, men visa dem inte rätt framför kassan. När du har presenterat dem, stannar du tyst, kanske du kan nicka och le. Ha räknaren klar, för prisförfrågningar måste besvaras omedelbart. Tror du att det du föreslår är dyrt, behöver du inte visa det för kunden. B Använd ledig tid för att fylla i kalendern. Ring till dina kunder, säg att du har fått en ledig timme och funderat på honom/henne. Det kan känna lite påträngande, men görs det på riktigt upplevs det som positivt för kunden och är ett riktigt guldtips. upp ett gemensamt mål baserat på samma period året innan. – Det kan till exempel vara att öka försäljningen med 20 procent. Omsättningsmålet bryts ner till ett dagsmål, och anställda uppmanas att prata om och visa resultat för varje dag. - Ett bra tips är att skapa en gruppchatt på Messenger, vilket ger dagliga rapporter och man kan heja på varandra. Sätter man upp gemensamma mål är det troligt att dessa mål uppfylls och lite mer. Potentialen är bra om du involverar alla anställda och dra lasset tillsammans, säger han. Det är inte bara chefen som ska vara involverad i siffror, utan alla som har jobb i företaget. Ju mer man spelar i lag, desto bättre resultat kommer att uppnås, och som chef bör man uppdatera varje gång ett delmål uppfylls. - Bjud in till gemensamma möten. Sätt en tidsram. Enas om ett gemensamt mål och bryta ner det till dagsmål. Titta på kunderna med nya ögon, fokusera på att fylla i tidslistorna och sälj fler produkter och behandlingar. Försök också öka omsättningen per anställd - hela tiden som ni hejar på varandra, summerar Cleve-Stiansen. Kosmetik 2-2018 35