Tidningen Kosmetik 1
MARKNAD NEJ TILL RETUSCH Makeupföretaget Färg vil
l få bort den överdrivna ”perfektheten” och visa att alla kan leka med färger och använda makeup för att lyfta fram sin personlighet. Bilder ur marknadföringskampanjen #NoRetouch och #MakeupReality. Makeupföretaget Färg väljer att sluta retuschera sina modellbilder i sminkreklamen. Nu ska man visa modellerna som de ser ut i verkligheten – välsminkade men med synliga ojämnheter i hyn eller rynkor. Startskottet för förändringen skedde i februari med kampanjerna #NoRetouch och #MakeupReality i sociala medier. TEXT GUNILLA KEMPE Med detta ställningstagande vill Färg bidra till att stärka kvinnors självkänsla och en positiv förändring i samhället och visa att man kan vara vacker utan retusch. – Modeller med en overkligt perfekt hy i sminkreklam ger många unga flickor och kvinnor dålig självkänsla helt i onödan, menar makeupartisten Birgitta Lagerholm, grundaren av makeupmärket Färg och som driver makeupartistoch hårstylistskolan Makeupstudion Education. – I dag matas vi ständigt av reklam och ett instagramflöde med tillrättalagda bilder och många kan inte urskilja om en bild är äkta eller retuscherad och kan därför inte värja sig från den fejkade bilden och jämför sig med personer som inte finns i verkligheten, fastslår Birgitta. Den enda bearbetning Färg nu kommer att göra är beskärning och att ibland korrigera ljus och färg så att de överensstämmer med verkligheten. Färg har också valt att inte bara använda renodlade fotomodeller utan även ”vanliga” personer i olika åldrar. – Vi vill helt enkelt få bort den överdrivna ”perfektheten” och visa att alla kan leka med färger och använda makeup på ett positivt sätt för att lyfta fram sin personlighet. Idén till ställningstagandet fick Birgitta redan sommaren 2017. Äkthet är ett av Färgs kärnvärden och det ville man mer skulle framgå i reklamen för att skapa ökad trovärdighet kring varumärket. – Det var dags att noga tänka igenom vad som var våra starkaste värden och hur dessa skulle kunna gestaltas och inte bara betona produkternas kvalitet och ett brett sortiment med exempelvis färger för alla hudtoner. En slutsats blev att märkets starkaste värde är äkthet och att det mer måste lyftas fram och kommuniceras i sminkreklamen och i kontakten med företagets kunder. – Vi hoppas nu att fler i branschen följer efter även om vi naturligtvis aldrig helt kommer ifrån retuscherade bilder. Jag önskar att vi i skönhetsbranschen kunde använda oss av en form av markering som gör att det tydligt framgår när det är en retuscherad bild. Det känns ärligare mot konsumenterna, säger Birgitta. Kosmetik 2-2018 43 Makeupmärket FÄRG & Birgitta Lagerholm Makeupmärket Färg etablerades 2004 av makeupartisten Birgitta Lagerholm. Färg har i dag ett komplett sortiment med närmare 290 makeup-produkter och egna butiker i Stockholm, Göteborg och Malmö samt försäljning via egna webbshopen fargcollection och nätbutikerna lyko, eleven samt bubblebox. I starten var Färg framförallt ett starkt varumärke bland makeupartister. Birgitta Lagerholm är utbildad makeupartist både i New York och Stockholm och har jobbat som makeupartist i Hollywood och Sverige och basar i dag för Färg och Makeupstudion Education som finns i Stockholm, Göteborg och Malmö och utbildar både makeupartister och hårstylister. Birgitta Lagerholm grundade Makeupstudion 1996.